21 tipů pro lepší spánek

Celou noc se převalujete a hledáte způsob, jak rychle usnout? Potřebujete zkvalitnit spánek a rychlit usínání? Připravili jsme pro vás 21 tipů, jak usnout během několika minut.

1. Na noc se nepřejídejte

Vyhnout se večernímu mlsání je základní pravidlo nejen pro udržení štíhlé linie, ale hlavně taky pro váš spánek. Stejně jako ostatní orgány je i žaludek v útlumu. Když jej ale zatížíte nočním jídlem, místo odpočinku bude muset celou noc pracovat. Pokud

chodíte spát až pozdě večer, posuňte si poslední jídlo na později, aby jste pak nemuseli celý večer hladovět a vše dohánět před spánkem. Když už nebude jiná možnost, snažte se alespoň vyvarovat těžkým a tučným jídlům.

2. Doplňky stravy

Nebojte se vyzkoušet doplňky stravy pro lepší usínání. Na rozdíl od léků nejsou návykové a nepotřebujete na jejich koupi předpis od lékaře. Navíc jsou často založeny na přírodním složením, takže fungují jako klasické, ověřené recepty.

Pro klidný spánek a lepší usínání doporučujeme vyzkoušet Dreamly (www.dreamly.cz). Je totiž složeno z více bylinek a navíc obohaceno o L-tryptofan, který výrazně ovlivňuje usínání a kvalitu spánku samotného.

3. Pryč s kofeinem

Nejen večer, ale i později odpoledne už by jste se měli vyhýbat přemíře kofeinu. Ten totiž může účinkovat i 6 hodin, takže pozdní káva není pro spánek ideální. Pozor si ale dejte i na další nápoje, které kofein obsahují. Dejte proto sbohem kávě,

zelenému a černému čaji, kolovým a energetickým nápojům, jelikož jejich úkolem je nabudit náš mozek a eliminovat spánek.

4. Mobil ne, raději knihu

 

Prohlížení sociálních sítí raději odložte na ráno. Mobilní telefony, ale i ostatní displeje vyzařují fotony, které našemu tělu říkají, že ještě není čas na spánek. Když nemůžete usnout, zvolte raději knihu, která unaví naši mysl a také přiměje k jiným

myšlenkám. Nebudete si tak lámat hlavu nad každodenními starostmi, které usínání určitě nepomohou.

5. Ložnice jen pro spánek

Ložnice by měla být místo klidu a pohody. Proto si tedy pro práci nebo lenošení vyberte raději jiné místo. Jídlo nebo sledování televize už do ložnice nepatří vůbec. Tělo si tak zvykne, že postel a ložnice je pouze na spánek a bude se vám lépe usínat.

6. Nikotin jako zabiják spánku

Chcete-li rychleji usínat a kvalitně spát, vyhněte se večerním cigaretám. Nikotin na tělo působí podobně jako kofein, takže nás udržuje v bdělém stavu, což má za následek obtížnější usínání.

7. Pryč se stresem

Vyhnout se stresu není jednoduché a stresové situace zažívá během života každý. Neustálý stres ale může vést k nespavosti a depresím. Netrapte se tedy věcmi, které večer stejně nedokážete vyřešit. Vyzkoušejte si například před spaním všechny

úkoly na druhý den napsat na papír a pro večer na ně zapomenout. Uvidíte, že většinu z nich stejně večer vyřešit nedokážete.

8. Alkoholu se vyhněte obloukem

Každý z nás si rád dá čas od času nějakou skleničku alkoholu. Snažte se jej ale omezit před spánkem, protože alkohol ve větší míře narušuje hlubokou fázi spánku. Po návratu z večírku se vám tedy patrně stane, že usnete snadno, ale ráno se vzbudíte

unavení a s bolestí hlavy.

9. Vyzkoušejte banánový koktejl

Před spánkem si dopřejte zdravý koktejl, bohatý na L-tryptofan, který pomůže vašemu spánku. Mléko i banány jsou totiž skvělým zdrojem L – tryptofanu. Jsou také bohaté na hořčík, draslík a další vitamíny a minerály, takže vám tento koktejl zajistí

skvělé složení pro lepší spánek.

10. Čerstvý vzduch pro lepší usínání

Romantická večerní procházka určitě potěší i vašeho partnera. Pobyt na vzduchu nám pomůže vyčistit hlavu, což zlepší i naše trávení a usnout pak bude hračka.

11. Bylinkové čaje

Vyhnout by jste se neměli ani klasickým receptům od babičky, jakými jsou bylinkové čaje.

Mají pozitivní účinky na náš organismus nejen z pohledu lepšího spánku, ale také snížení stresu. Bylinkové čaje pomáhají také proti nadýmání, migrénám apod. Doporučujeme vyzkoušet čaj z meduňky, ale i z lipového květu nebo kozlíku lékařského. S

množstvím čaje to ale nepřehánějte, aby jste se v noci neprobouzeli s potřebou jít na toaletu.

12. Aromaterapie

Také příjemná vůně z aromalampy a esenciálních olejů dokáže nejen provonět ložnici, ale také navodit vhodnou atmosféru pro spánek. Pár kapek vonných olejů můžete přidat také do koupele před spánkem.

13. Vynechejte odpoledního šlofíka

Dát si po obědě šlofíka a na pár minut odpočinout se může zdát jako skvělý nápad. Přerušovaný spánek ale může rozhodit váš pravidelný spánkový rytmus a když to se šlofíkem přeženete, večer už budete mít problém usnout. Pokud si

ale odpolední lenošení nedokážete odpustit, snažte se spát maximálně 20 min. Při delší době už se dostáváme do hluboké fáze spánku, kterou není dobré přerušovat.

14. Nesledujte čas

Nemůžete usnout, stále sledujte hodiny a odpočítáváte čas do ranního vstávání?

Budík nebo hodiny raději odložte, protože čím déle nebudete moct usnout, tím si budete dělat větší starosti, což vašemu usínání neprospívá.

15. Správná teplota

Správná teplota místnosti je klíčem k úspěchu. Před spaním ložnici vyvětrejte, aby jste měli dostatek čerstvého vzduchu. Ideální teplota pro spánek by měla být 16 - 22 stupňů. Sami si ale musíte vyzkoušet, jaká teplota na vás bude působit nejlépe. Při

příliš nízké teplotě se budete probouzet s pocitem zimy a naopak při vyšší zase nadměrně potit.

16. Elektronika do ložnice nepatří

Ložnice je prostor pro klid a spánek. Televize ani jiné přehrávače do ní rozhodně nepatří.

Vhodné nejsou ani budíky se svítícími kontrolkami, které vás v noci budou rušit. U všech obrazovek zase platí to, že při jejich sledování vyzařují modré světlo, které dává našemu tělu signál, že ještě není čas na spánek.

17. Dodržujte pravidelný rytmus

Snažte se chodit spát pravidelně ve stejnou dobu i o víkendu a zároveň dodržet dobu spánku okolo 8 hodin. S pravidelností si tak naše tělo zvykne spát a vstávat ve stejnou dobu, takže pro vás bude přirozenější.

18. Zdravotní matrace a kvalitní polštář

Kromě toho, že špatná matrace nebo polštář ovlivňují váš spánek, tak při špatném výběru může dojít také k bolesti zad. Doporučujeme vybírat zdravotní matrace a polštáře bez obsahu toxických látek, což není u všech pravidlem.

19. Nohy v teple

Spíte s ponožkami na nohách? Pozor ale na výběr těch správných. Nejlepší jsou měkké a pohodlné ponožky, které nebudou napomáhat tvorbě plísní a nebudou nohu příliš stahovat, což by způsobovalo špatné prokrvení a místo kvalitního

spánku by jsme se v noci probouzeli. Nohy v teple lépe prokrvují mozek, takže takto napomáhají k lepšímu usínání.

20. Ideální je spánek na zádech

Jaká je ideální poloha pro kvalitní spánek? Doporučujeme polohu na boku a hlavu mírně podložit polštářem. Při ležení na břiše nebo na zádech je tělo v nepřirození pozici, což způsobuje horší dýchání a bolest krční páteře. Dýchací cesty totiž nejsou plně

otevřené.

21. Nebojte se navštívit lékaře

 

Trápí vás nespavost nebo se v noci neustále probouzíte? Vyzkoušeli jste všechno možné, ale nic nepomáhá? Nebojte se navštívit lékaře. Buďte ale opatrní v případě, že vám doktor předepíše antidepresiva. Často takto řeší problém, bez toho, aniž by pořádně prozkoumali váš stav.

 

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog