7 tipů, jak se vypořádat s únavou přes den

Zná to většina z nás, ta neskutečná únava během dne, která nám dokáže znepříjemnit cokoli, co právě děláme.

Existuje spousta způsobů, jak s vyčerpáním bojovat a my si teď představíme ty nejúčinnější z nich.

Člověk nemusí být nutně zrovna nevyspalý, ale i práce, povinnosti a další aktivity, které často přes den musíme stíhat, nás dokážou poměrně dost vyčerpat.

Abychom měli energii na veškeré tyto činnosti, máme pro Vás 7 tipů, jak se s únavou přes den vypořádat.

Pro fungování bez únavy a zavírajících se očních víček je dobré dodržovat následující věci, které nám pomohou být opět čilí a naplno se věnovat všemu, čemu chceme.

1) Ranní studená sprcha

Pokud máte po ránu problém s tím, že jste ospalí a potřebujete několik šálků kávy, před tím, než začnete normálně fungovat, je pro Vás studená sprcha po ránu to pravé řešení.

Věřte mi, že pouze po pár vteřinách ve studené sprše budete cítit přímo kopanec energie.

Studená sprcha způsobuje mírné elektrické impulsy, které sahají až do periferních nervových zakončení mozku, a tím Vás zaručeně probudí a zlepší Vaší mozkovou aktivitu.

Dále studená voda zlepšuje Váš krevní oběh.

Hlavním důvodem je, že se tělo snaží co nejrychleji dopravit krev do všech orgánů, aby je udržela v teple.

Jedná se o takovou simulaci normální cirkulace krve a tato tělesná funkce je nesmírně důležitá pro Vaše celkové kardiovaskulární zdraví.

2) Správný jídelníček

Správné a pravidelné stravování nám může dodat energii a postupně eliminovat naší každodenní únavu. Ideální je vybírat pestré potraviny, které obsahují správné vitamíny s prospěšnými látkami, a podporují energii v našem těle po celý den.

Proto je dobré, začlenit do svého každodenního stravování výživné produkty, díky kterým dostane naše tělo správnou dávku potřebných živin, a následně se stane vitálnějším.

Mezi nejlepší potraviny podporující energii během dne patří: sladké brambory, banány, pomeranče, jablka, špenát, rukola, mandle, vejce, chilli, jogurt, tmavá čokoláda

3) Spánek

Dostatkem spánku můžeme skvěle odstraňovat únavu přes den. Za ideální lze považovat odpočinek, díky kterému dopřejeme tělu ten největší oddech, ten nastává samozřejmě v noci.

Je dobré poskytnout svému organismu pravidelný kvalitní spánek, věnujeme mu tak optimální dávku odpočinku a odvděčí se nám energií a vitalitou po celý následující den.

Máme pro Vás pár tipů, jak si zajistit kvalitní a hluboký spánek:

  • Snažte se vypnout veškeré obrazovky minimálně jednu hodinu před tím, než půjdete spát. Při sledování "modrého světla" z Vašich obrazovek se potlačuje tvorba melatoninu, což je hormon, který reguluje v našem těle denní a noční rytmus.
  • Spěte v co největší tmě. Pokud možno, tak zakryjte veškeré zdroje přírodního i umělého osvětlení. V tomto případě bude produkce melatoninu maximální a budete mít lepší a hlubší spánek.
  • Spěte v mírném chladu. Optimální teplota pro spánek je okolo 18 °C. Naše tělo je z dávných dob uzpůsobeno k tomu, abychom spali venku. Proto je pro naše tělo přirozenější spát v chladnějším prostředí.
  • Užívejte před spaním hořčík. Tento minerál hraje důležitou roli při svalové relaxaci a normální činnosti nervové soustavy. Vaše tělo bude více uvolněné a lépe se Vám bude usínat.

4) Dostatek tekutin

Pravidelný pitný režim shledáváme samozřejmě za velmi důležitý. Ideální je pití čisté vody či bylinkové čaje. Pozor však na kávu a alkohol, které se do pitného režimu nezapočítávají.

Spousta lidí bez své skleničky vína večer neusne. Po alkoholu sice člověk spí celou noc, ale kvalita spánku je značně snížena právě látkami, které jsou v něm obsažené a způsobují únavu následující den. Zkuste si občas odpustit sklenku před spaním a poznáte ten rozdíl.

5) Pravidelný pohyb

Říkáte si, že jste občas tak unaveni, že na sport nemůžete mít už žádnou sílu?

Zkuste se jednou překonat a vyrazit třeba jen na procházku či zaběhat si. Při pohybu se vyplavuje hormon endorfin, díky kterému jste mnohem energičtější.

Navíc při dlouhodobé pravidelné aktivitě se hormon automaticky vyplavuje v rámci celého dne, což nás energeticky povzbuzuje celý den a můžeme tím únavu přes den skvěle likvidovat.

6) Dejte si pauzu

Žijeme v době plné shonu, termínů, dob splastnosti a uzávěrek.

Vzhledem k tomu se snažíme jet celé dny naplno a zapomínáme na to nejdůležitější. A tím je odpočinek. 

Ano, pokud chcete mít více energie během dne, musíte více odpočívat. 

A nemyslíme tím pouze kvalitní spánek, ale také pauzy během pracovního dne.

Autor a zakladatel "The Energy Project" navrhuje pracovní den rozdělit do několika "pulzů". Dle jeho poznatků se jedná o přirozený způsob jak by lidé měli fungovat.

Jeho studie prokázala, že lidé se automaticky po 90 minutách plného soustedění a mozkové činnosti přesunou do tzv. "psychologické únavy". Je to signál našeho těla pro odpočinek a načerpání nové energie pro další náročné aktivity.

Dle jeho návrhu bychom si měli po maximálně 90 minutách dát krátkou pauzu, projít se, napít se vody, nebo si dát zdravou svačinku. 

7) Omezte kofein před spaním

Spousta lidí vidí v kávě životabudič, díky kterému můžeme do těla dostat energii, kterou postrádáme. Káva díky kofeinu, který obsahuje, dokáže tělo povzbudit, ale pokud jí konzumujeme často během dne či ve večerních hodinách, může narušit cyklus našeho spánku, čímž způsobí únavu po celý následující den.

Závěr

V článku jsme si shrnuli skutečnosti, které podstatně umí ovlivnit náš den, konkrétně naší únavu přes den.

Samozřejmě každý jsme jiný a na každého platí jiná pravidla. Rozhodně nebude na škodu, zkusit tyto pravidla dodržovat, můžete skutečně poznat velký rozdíl ve Vaší fyzické kondici.

Pro někoho dodržování všech těchto věcí může být možná náročné, jelikož změna zvyklostí není vždy snadná, ale (pokud jste muž) máme tu pro Vás i jednodušší řešení, jak efektivně bojovat s únavou přes den. Vyzkoušejte náš produkt PRIMULUS, který obsahuje potřebnou dávku vitamínů a minerálů pro větší sílu a vitalitu během dne (více informací zde).


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog