8 způsobů, jak přirozeně zvýšit hladinu dopaminu

Pravděpodobně jste již o dopaminu někdy slyšeli.

Často se o něm hovoří v mnoha souvislostech.

Vědci toto slovo skloňují ve spojitosti s depresemi a závislostmi.

Co je ale přesně dopamin? Jaký benefit přináší našemu mozku a co můžete udělat, abyste jej měli ve svém těle ve větším množství?

Odpovědi na tyto otázky si postupně odkryjeme v tomto článku.

Společně se podíváme, jak dopamin funguje, a pomůžeme vám výhody této látky pochopit.

Dopamin

Než začneme řešit, jak můžeme hladinu dopaminu zvýšit, musíme se podívat, co to dopamin je a proč bychom ho měli tolik chtít!

Jednoduše řečeno se jedná o chemikálii v mozku, která nám umožňuje cítit se úžasně, nadšeně a šťastně.

Dopamin je neurotransmiter, který vám umožní cítit radost, euforii, motivaci, soustředění a mnoho dalšího.

Ve chvíli, kdy vaše hladina dopaminu klesá, začínáte mít špatnou náladu, budete mít potíže se spánkem, potíže s pozorností a další podobné příznaky.

Díky dopaminu se stáváte šťastnějším! Není vůbec divu, že bývá dopamin nazýván "hormonem štěstí".

A to zní skvěle, že?

Ano zní! Když máte vysokou hladinu dopaminu, jste šťastní. Na druhou stranu lidé trpící depresemi, mají hladinu dopaminu nízkou.

Máte nedostatek dopaminu?

Jak můžete zjistit, že trpíte nízkou hladinou dopaminu? Existuje řada příznaků, které na to mohou poukazovat.

Patří mezi ně: syndrom neklidných nohou, nedostatek zájmu o věci, ztráta motivace, impulzivní nebo sebezničující chování, závislost na kofeinu nebo dalších stimulantech, nevysvětlitelné zvýšení hmotnosti, rychlé výkyvy nálad, nadměrné pocity beznaděje nebo viny, neschopnost cítit potěšení.

Je jich opravdu hodně, a čím více jich máte, tím je vyšší pravděpodobnost, že máte nízkou hladinu dopaminu.

Pokud nemůžete vstát z postele nebo jste dokonce ztratili zájem sledovat "Hru o trůny" a dáváte si 12 šálků kávy denně, můžete mít právě nedostatek dopaminu.

V tuto chvíli musíte učinit kroky k nápravě této situace.

Ale jaké? Jak mohu dopamin zvýšit?

Někteří lidé se spoléhají na drogy jako je kokain, jiní kouří marihuanu nebo berou léky pro bolesti.

Všechny tyto varianty vás mohou dostat na kriminální dráhu, můžete se dostat do vězení a můžete se i předávkovat.

Existuje však řada možností, jak dopamin zvýšit přírodně a vyvarujete se přitom schůzky s ruským drogovým dealerem.

Několik přírodních tipů, jak zvýšit hladinu dopaminu

1. Přestaňte jíst tolik cukru

Sladké koblihy mohou nejen kazit vaši postavu, ale také snižovat hladinu dopaminu. Je to podobné jako u drog.

Jedná se o stejné dráhy v těle jako u drog a i na cukru může vzniknout závislost. Vaše hladiny dopaminu se sice zvětšují, ale není to nejlepším řešením.

Tělo se dostane na špičku množství cukru a následuje pád. Lidé se po obědě cítí více vyčerpaní a není se čemu divit.

Cukr je pouze částečným řešení problému s dopaminem a v dlouhodobém měřítku to není vůbec dobrá možnost!

2. Snižte množství vypité kávy

Určitě se tento bod neposlouchá dobře, ale je to tak.

Káva poskytuje dočasnou podporu dopaminu, ale výsledky jsou pouze dočasné a navíc si můžete vyvinout toleranci na kofein.

Jedna studie na potkanech ukázala, že při opakovaném vystavení kofeinu, si potkani vytvořili kofeinovou toleranci a od stimulačního přípravku nedostali žádné zvýšení serotoninu.

Co to znamená?

Prakticky to znamená, že pokud pijete kávu, tak jediné, co od ní dostanete je nervozita a úzkostlivé pocity. A podobně jako u cukru, poté co opustí vaše tělo, jste vyčerpaní.

Existují mnohem účinnější způsoby, jak zvýšit hladinu dopaminu. Pokud kofein nutně potřebujete k životu, zkuste pít černý nebo zelený čaj. Jsou to mnohem lepší zdroje kofeinu a jsou bez chemikálií.

V případě kávy se držte maximálního počtu tří šálků za den.

3. Vezměte si doplňky, které zvyšují dopamin

Na trhu existuje řada doplňků, které zvyšují hladinu dopaminu v našem těle. Mezi tyto stimulanty patří:

L-Tyrosin – prekurzor dopaminu – zvyšující se hladiny l-tyrosinu mohou pomoci vašemu tělu vytvářet více dopaminu.
Fosfatidylserin – některé studie ukázaly, že tento doplněk může zvýšit náladu a koncentraci.
Ginkgo Biloba – existují studie, které ukazují, že tato bylinná látka snižuje pocity úzkosti, zlepšuje paměť a slouží jako prevence před demencí a Alzeimerovou chorobou.
L-theanin – aminokyselina, která se přirozeně vyskytuje v zeleném a černém čaji, může zvýšit hladinu dopaminu v mozku.
Curcumin – curcumin je aktivní složka, která se vyskytuje v kurkuma koření a často bývá použita při léčbě depresivních chorob.

4. Zařaďte do jídelníčku stravu s dopaminem

Nyní už víte, že káva a cukr snižují hladinu dopaminu v těle. Znamená to, že se musíte vzdát veškerých skvělých jídel?

Vůbec ne!

Existuje celá řada potravin, které mohou zlepšit hladinu dopaminu:

Banány, zelený a černý čaj, mandle, jablka, vodní meloun, jogurty, fazole, vejce nebo třesně.

Je obtížné zvýšit dopamin jen z potravin, vhodná je tedy kombinace s některými doplňky na zvýšení dopaminu.


5. Začněte cvičit

Navzdory možné nenávisti ke sportu, je ideálním řešením také sportování.

Různé studie ukázaly, že intenzivní cvičení zvyšuje hladinu dopaminu. To je ideální případ, ale pomoci může i krátká procházka.

Pokud se chcete cítit šťastnější, můžete jít do posilovny nebo běhat, můžete si ale i zajít zaplavat.

Rozpohybujte se, zpoťte trochu své tělo a výsledky se dostaví.

6. Buďte kreativní

Další možností, jak se cítit šťastně a mít v těle více dopaminu je být kreativní.

Věnujte se nějakému koníčku, který vás bude opravdu bavit a bude za vámi nechávat něco hmatatelného. Můžete malovat, opravovat auta, fotografovat – zkrátka cokoliv, co vás napadne.

7. Poslouchejte hudbu

Některé studie ukázaly, že poslech oblíbené hudby zvyšuje hladinu dopaminu ve vašem těle.

Dělá vás hudba šťastné?

Tak to je přesně ono! Hudba byla vždy součástí mnoha kultur. Moderní populární hudba sice bývá často dělána tak, aby vám zvýšila chuť na některé látky, ale poslech hudby je jistá forma zvýšení hladiny dopaminu.

Klíčové je poslouchat hudbu, která se vám opravdu líbí.

8. Meditujte

V rámci meditace můžete dosáhnout duševní pohody a jistého naplnění. Souvisí to také se zvýšením hladiny dopaminu v těle.

Pokud meditujete správně, můžete vaši mysl očistit od negativních vlivů, které ovlivňují také vaši chemii v těle.

Závěr:

Na závěr si můžeme říci, že existuje celá řada možností, jak zvýšit dopamin. Je to jednoduché!

Co stačí udělat?

Odeberte ze svého stravovacího a pitného režimu kávu a cukr. Naopak přidejte více cvičení a jezte některé doplňky stravy.

Věnujte se ve volném čase tomu, co vás baví. Můžete zkusit například meditaci nebo častěji poslouchat vaši oblíbenou hudbu.

Díky tomu můžete zvýšit velmi efektivně vaši hladinu dopaminu.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog