Co je cholin, jak účinkuje na naše tělo a kde ho získat?

Lidské tělo se složitý stroj, kde je každá součást nesmírně důležitá. Existuje mnoho látek, které bychom měli dostávat do svého těla. Ptáte se jaké?

Mimo známé látky, to může být přehlížený cholin.

Podívejme se na tuto látku, kterou naše tělo potřebuje.

Cholin byl poprvé objeven v roce 1862 chemikem Adolphem Streckerem. Tento muž dokázal, že je cholin důležitou součástí vaječného žloutku.

Během 20. století cholin vypadl z hledáčku lidí, jelikož se potraviny, jako jsou například vaječné žloutky, staly nepopulárními.

Zdravotnická zařízení doporučila snížit hladinu cholesterolu, a to zasáhlo právě potraviny s cholinem.

V roce 1998 si lidé uvědomili, že je cholin důležitou součástí pro naše zdraví. Naše tělo bez něj nemůže správně fungovat.

Naše játra jsou schopna cholin v určité míře sama vyprodukovat. Většina lidí, ale potřebuje tuto látku dostat do těla z potravin.

Proč je ale cholin tak důležitý?

Cholin umožňuje správné fungování jater, nervů a metabolismu. Je to také klíčová látka pro vývoj mozku u malých dětí.

Pomáhá také udržovat správnou strukturu a integritu buněčných membrán, pomáhá omezovat záněty a podporuje zdravý vývoj plodu u těhotných žen.

Mateřské mléko je na něj bohaté, jelikož si ho malé děti vyžadují ve velkém množství na tvorbu nervového systému.

Cholin patří do rodiny vitamínů B. Podporuje energii, ale i mozkovou funkci.

Možná to nejdůležitější je skutečnost, že cholin je zásadní pro proces methylace, který se používá při nervové signalizaci, vytváření DNA a detoxikaci.

Udržujte ve svém těle rozumnou hladinu cholinu.

Vzhledem k tomu, že hraje cholin důležitou roli v mnoha procesech našeho těla, je potřeba udržovat jeho správnou hladinu v těle.

Jaká to ale je?

Doporučená denní dávka cholinu není určena, i přesto byste měli zabránit nedostatku cholinu ve vašem těle.

Bez dostatečného množství cholinu se může snížit vaše hladina energie a váš metabolismus nemusí správně fungovat.

Už víme, že je cholin důležitou součástí našeho organismu.

Jak můžete cholin získat?

Vaše tělo si určitou hladinu cholinu produkuje samo, ale toto množství nestačí na podporu všech nezbytných tělesných funkcí. Cholin tak musíte do svého těla dostat pomocí správné stravy.

Podívejme se na několik potravin, ve kterých je obsažen cholin.

Růžičková kapusta, vejce, játra, hovězí maso, losos, květák, brokolice, surové mléčné výrobky (RAW) nebo například kuřecí prsa.

Pokud nemáte ve vaší stravě alespoň nějakou z těchto potravin, tak určitě nedostáváte dostatečné množství cholinu. V takovém případě zvažte změnu jídelníčku, popřípadě používejte doplněk.

Jaké množství cholinu je zdravé?

Jak jsme si uvedli výše v tomto článku, cholin byl uznán jako důležitá součást naší stravy teprve nedávno.

Stále je studován, ale většina odborníků už má svůj názor na množství cholinu, které pro vás bude nejzdravější a neobjeví se vedlejší účinky. Podívejme se na přehled:

• Děti a kojenci: 125 - 150 mg
• Děti od 1 do 8 let: 150 až 250 mg
• Starší děti 8-13 let: 250 - 375 mg
• Ženy starší 14 let: 425 - 550 mg
• Muži nad 14 let: 550 mg
• Těhotné ženy: 450 - 550 mg
• Kojící ženy: 550 mg

Cholin můžete získat i z doplňků stravy. Musí to být doplněk nejvyšší kvality, který umožní tělu rychleji cholin absorbovat.

Jak poznáte, že máte cholinový nedostatek?

Je poměrně těžké stanovit, jestli máte nedostatek cholinu. Existují, ale některé příznaky, které to mohou naznačovat.

Mezi ně patří poškození nervů, zhoršení paměti, konstantní únava, náhlé změny nálad a poruchy nebo neobvyklé svalové bolesti.

Pokud jste vegetariáni, můžete být ohroženi nedostatkem cholinu, jelikož je obsažen v živočišných produktech.

Nicméně folát, který je obsažen v listové zelenině, podporuje produkci cholinu v těle. Jelikož vegetariánská strava zahrnuje velké množství zeleniny, je pravděpodobné, že si tělo s tímto problémem poradí samo.

Závěr

Vzhledem k tomu, že celá řada lidí trpí nedostatkem cholinu, je potřeba zvážit potraviny, které konzumujeme. Je potřeba jíst takové, které jsou na cholin bohaté, případně zvážit některý z doplňků.

Cholin není technicky vitamínem ani minerálem, nedostává se mu tak velké pozornosti, jako například vitamínu C. Lékárny například nemají cholin v menších balíčcích na cesty.

Stejně jako vitamín C je ale cholin důležitý pro naše zdraví.

Vaše tělo vám poděkuje!

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog