Co je krize středního věku a 5 tipů, jak s ní bojovat

Krize středního věku postihuje dle statistik až 80 % mužů ve věku 35 – 50 let.

Jste jedním z nich?

V článku si řekneme, co to vůbec znamená, a poradíme, jak z toho ven.

Co je krize středního věku?

Krize středního věku je často zmiňovaný pojem.

Týká se mužů nad 35 let. Ti se dostali do fáze, kdy mají strach, jestli jejich život dává smysl.

Cítí se staří a mají obavu, že nestihnou vše, co si v mládí vysnili.

Dívají se na poslední roky svého života a v tom co vidí, nenachází naplnění. Stejná partnerka, stejná práce, stejní kamarádi. Začínají si uvědomovat, že jejich život se překlápí do druhé poloviny a nejsou si jisti, co je čeká, a mají pocit, že jim život protéká mezi prsty.

Krize středního věku není považována za nemoc. Nicméně muži v krizi zažívají pocity úzkosti a deprese. Velkou roli na tom má i klesající hladina testosteronu v těle.

Deprese může být započatá životní událostí, jako je rozvod, odloučení, dlouhodobá nemoc, úmrtí nebo ztráta práce. Někdy se však deprese objevují bez důvodu.

Příznaky deprese zahrnují:

  • špatnou náladu trvající déle než dva týdny,
  • nenacházení žádné radosti v životě,
  • pocit bezmoci,
  • častou únavu a nedostatek energie,
  • špatnou soustředěnost,
  • nadměrný spánek, nebo naopak problém s usnutím.

Poznáváte se?

Náprava je sice pomalá, ale existuje.

A právě proto jsme napsali tento článek. Uvedeme si 5 tipů, jak se lépe poprat s krizí středního věku.

1. Vaše pocity a emoce nejsou příkazy

Pamatujte, že to jak se cítíte, je pouze dočasné a nejsou to příkazy. Jenom protože se cítíte na odchod z domu, práce, nebo manželství, neznamená, že to musíte udělat.

Tyto pocity ukazují na problém a vaší prací je ten problém najít a snažit se ho vyřešit. Ne hledat únik.

Snažte se pocity oddělit od vaší osoby.

Vy nejste osamělí, úzkostliví či depresivní. Pouze cítíte osamělost, úzkost či depresi. Může se to zdát jako stejná věc, ale není.

Pocity a emoce jsou vždy spojené s věcmi mimo vás a stále se mění. Nemusíte se jimi nechávat ovlivnit.

Pokud se na emoce (a myšlenky obecně) nebudete dívat jako na součást vaší osoby a dokážete je od sebe oddělit, uvědomíte si dvě zásadní věci.

Za prvé jsou dočasné a nejedná se o trvalý stav. Za druhé vás to nutí vzít za ně zodpovědnost do svých rukou.

Jsme zodpovědní za všechno, co se děje v našem životě, bez ohledu na externí záležitosti. Nikdy nemůžeme ovlivnit vše, co se nám děje, ale to jak na to zareagujeme, můžeme kontrolovat vždy.

Různí lidé či situace můžou být příčinami našich současných emocí, ale nejsou za ně zodpovědní. To jsme vždy jen my.

Pokud vás téma o kontrole emocí zaujalo, přečtěte si náš článek zde : Rady pro lepší život

2. Buďte vděční

Vděčnost je jedna z nejsilnějších a nejlepších emocí, které může člověk zažít. Pokud člověk cítí vděčnost, nemůže cítit ani vztek, ani smutek. Není to možné.

Výhodou je, že vděčnost se dá trénovat.

Můžete začít jednoduše tím, že jste vděční za to, že dýcháte, chodíte, nebo že jste vůbec naživu.

Neporovnávejte se jen s lidmi, kteří mají více než vy. Naučte se být vděční za věci, které vám přijdou bezcenné, ale pro milióny lidí můžou představovat luxus.

Patří sem neomezený přístup k pitné vodě, střecha nad hlavou, dostatek jídla, bezpečnost apod.

Pokud vám to z nějakého důvodu přijde málo, na chvíli se zastavte a sami najděte věci ve svém životě, které berete jako samozřejmost, ale bylo by bolestné je ztratit.

Patří sem především rodina, děti, přátelé.

Naučte se chtít věci, které již máte a nehledejte štěstí někde jinde, protože…

3. Štěstí je pomíjivé

Mnoho mužů prožívajících krizi středního věku věří (nebo spíše doufá), že jim velká změna přinese štěstí.

Nové auto, motorka, milenka, práce nebo kamarádi. Nový život.

Ano někdy tomu tak opravdu může být, ale velmi často se lapíte do pasti hédonické adaptace.

Cože? Hedo co?

Hédonická adaptace je psychologický pojem a jedná se o emocionální vyrovnání, díky kterému odezní pozitivní i negativní pocity, které souvisejí s určitou životní událostí.

Znáte to sami. Koupíte si nový svetr a jste z něho nadšeni. Nejradši byste ho nosili všude, ale po pár týdnech vaše nadšení opadá, až nakonec ten svetr měsíce nevytáhnete ze skříně.

A toto platí na téměř všechny změny v našem životě.

Hédonická adaptace byla ověřena na studii, kdy v jednom okamžiku měřila pocit štěstí u dvou skupin lidí. Jedna vyhrála v loterii velký obnos peněz, a ta druhá utrpěla doživotní následky kvůli úrazu.

Po roce od těchto událostí vědci měřili pocit štěstí při každodenních činnostech. Překvapivě skupina lidí s trvalými následky po úrazu byla na úrovni štěstí velmi podobně, dokonce o malinko lépe než výherci loterie.

Naše tělo je silně přizpůsobivý stroj a stejně tak i naše mysl.

Díky hédonické adaptaci nezáleží, jakou změnu v životě uděláte.

Ano, nové auto vám přinese krátkodobou radost. Po roce ale bude vaše štěstí na stejné úrovni jako dnes.

Vždy, když si nebudete jistí vaším rozhodnutím, vzpomeňte si na sílu hédonické adaptace.

4. Zdraví až na prvním místě

Krize středního věku u mužů je spojována se sníženou hladinou testosteronu (tzv. andropauza, mužský přechod).

Mezi příznaky nízké hladiny testosteronu patří kromě únavy, sníženého libida a ztráty svalové hmoty také zvýšení stresu, deprese a horší soustředění.

Proto myslete na své zdraví.

Změňte svůj jídelníček, dopřejte si kvalitní spánek a nezapomeňte na pravidelný pohyb.

Pokud vás zajímá optimalizace testosteronu, pro začátek vyzkoušejte 100 % přírodní produkt PRIMULUS (zde) na přirozenou podporu jeho tvorby a přečtěte si tento článek: 25 tipů jak zvýšit hladinu testosteronu.

5. Nefantazírujte

Tento bod je mírně spjat s předcházejícím bodem o hédonické adaptaci.

Problém je v tom, že život nás všech se odehrává v našich hlavách. Vše co se děje kolem nás prochází naším individuálním filtrem, který vše označkuje domněnkami, názory a představami.

Tento filtr si tvoříme po celou dobu našeho života. Jeho nastavení se formuje na základě našich zážitků, zkušeností, výchovy, prostředí, ve kterém žijeme i pracujeme a dalších aspektů.

A právě naše představivost je silná zbraň.

Dokáže být užitečná. Přeci jen představivost nás láká k filmům, knihám a seriálům.

Má však i odvrácenou tvář.

Díky představivosti se můžeme často rozptýlit a nevidíme skutečné problémy. Představivost nás může odvést od reality dneška do neexistujících vzdušných zámků.

A pak se stane to, že místo řešení opravdových problémů (upřímný rozhovor s partnerkou, nezbytná konfrontace s šéfem nebo kolegou) se upneme na fantazírování a neuděláme vůbec nic.

Díky představivosti si pak myslíme, že nás mladší milenka či nové auto dostane z problémů a učiní nás šťastnými.

Bohužel to v mnoha případech bude právě naopak.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog