Jaký je nejlepší a nejzdravější olej pro smažení?

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč jsou nejchutnější věci často nejméně zdravé? Například smažené či fritované pokrmy jsou křupavé, křehké a mají tu nejlepší chuť.

U smažení se zdá, že je to jeden z nejchutnějších způsobů přípravy pokrmů, ale může to být i zdravé?

Představte si hamburger s lahodným kouskem masa, který je obklopen křupavým ledovým salátem. V housce smažená slanina a jako příloha křupavé hranolky.

Dá se toto jídlo vůbec připravit zdravě?

Fritování je vaření s větším množstvím oleje. Pokud je zdravý olej, na kterém smažíme, můžeme považovat i tento způsob přípravy za zdravý.

Jaký je nejlepší a nejzdravější olej na smažení? Na to se v tomto článku podíváme.

Jak vlastně funguje fritování?

Fritování vypadá na první pohled jako jednoduchá věc, jak vlastně funguje? Tento způsob přípravy jídel vyžaduje ponoření potravin do kádě horkého oleje na pánvi nebo v hluboké fritéze.

Nejzdravější olej na smažení nebo fritování

Při fritování ponoříme potravinu do oleje a její povrch je okamžitě vařený, aby se utěsnila chuť. Abychom této vlastnosti docílili, musíme mít olej rozpálený na 176 – 190 stupňů Celsia.

Pokud by byl olej příliš chladný, dostal by se do jídla a to by tak bylo velmi mastné. Teplota nesmí být ale ani příliš vysoká. Potraviny by při velké teplotě vyschly a zoxidovaly.

Tato skutečnost je velmi důležitá při volbě správného oleje. Olej musí být při těchto vysokých teplotách stabilní.

Oleje na fritování nebo smažení tedy potřebují mít vysoký "kouřový bod". To znamená, že nemohou při zahřátí reagovat s kyslíkem.

Výběr nejideálnějšího oleje tedy není vůbec jednoduchou záležitostí.

Co dělá olej stabilní?

Obvykle jde o nasycené tuky. Čím více nasycených tuků bude v oleji, tím více bude olej při zahřátí stabilní.

Ze stejného důvodu je potřeba se vyhnout olejům s vysokým obsahem polynenasycených tuků.

Tyto látky obsahují dvě nebo více dvojných vazeb v chemické struktuře, které naopak reagují s kyslíkem a při zahřátí vedou ke škodlivým sloučeninám.

Dalším důležitým faktorem pro výběr oleje bude jeho chuť!

Obvykle platí, že nejlepší oleje na smažení nebo fritování jsou ty s neutrální chutí.

A vítězem mezi všemi oleji se stává...

Kokosový olej

Jedná se o další vítězství pro tento olej, který se v současné době zdá nejpopulárnějším pro přípravu jídel.

Kokosový olej je stabilní i po 8 hodinách nepřetržitého fritování při 185 °C. Navíc nejsou pozorovány žádné ztráty na kvalitě.

Všimněte si, že více než 90 % mastných kyselin nacházejících se v kokosovém oleji je nasyceno. To je důvodem toho, že je tento olej velmi odolný vůči teplu.

Kokosový olej má navíc spoustu výhod pro naše zdraví. Jaké to jsou? Znáte nějaké?

Tento olej je vynikajícím bojovníkem proti řadě onemocnění. Zabíjí škodlivé bakterie a viry.

Hlavním důvodem je obsah triglyceridů středního řetězce (MCT) – druh tuku, který se absorbuje velmi odlišně od jiných tuků.

Látky budou putovat přímo do jater, kde pokračují ke stimulaci produkce ketonových těl.

Ketony jsou alternativním zdrojem energie, které může tělo využít místo glukózy. Velkou výhodou je, že se neukládá v těle jako tuk!

Další velkou výhodou je i skutečnost, že mozek upřednostňuje ketony před glukózou pro některé funkce a díky tomu můžete dostat trochu více kognitivního posílení.

To je důvodem, proč některé doplňky pro náš mozek, jako je například oktanový olej Brain, jsou vyrobeny z MCT oleje.

Kokosový olej vám tak může dodat energii a také pomoci s hubnutím.

Jedinou nevýhodou kokosového oleje je fakt, že dodává do jídla určitou chuť, která se odvíjí od značky a odrůdy tohoto oleje.

Kokosový olej má také hodně kalorií, což znamená, že není doporučeno sníst tolik smaženého jídla, kolik by si váš žaludek žádal.

Pokud nejste fanouškem kokosového oleje nebo nechcete platit více peněz (kokosový olej je o něco dražší) existují i další možnosti, jak zdravě jídlo smažit nebo fritovat.

Jiné vhodné možnosti, které jsou stabilní při vysokých teplotách, jsou sádlo nebo lůj. Chutnají skvěle a přidají jídlu tu správnou křupavost.

Další výhodou těchto živočišných tuků je, že mají vysoký obsah mastných kyselin.

Zajímavým faktem je i to, že nejzdravější budou ty, které pochází ze zvířat, která jsou krmena trávou ne zrny.

Možná pro vás bude překvapivé, že máslo nebude ideálním tukem pro fritování. Je u něj problém s konzistencí a obsahuje stopy sacharidů a bílkovin, které při vysokých teplotách hoří.

Závěr

Existuje mnoho druhů olejů a každý z nás víme z vlastních zkušeností, který nám nejvíce vyhovuje.

Z hlediska zdraví vychází kokosový olej nejlépe, ale mnoho lidí má rádo například olivový olej a další varianty.

Kokosový olej může být dobrým tipem, pokud bychom chtěli doma fritovat nebo smažit častěji během týdne. Vyzkoušejte a podívejte se na výhody kokosového oleje i vy.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog