Souvislost mezi stravou, hormony a zdravím

Hormony – téma, které nás doprovází celý život, v jakémkoliv věku.

Hormony ovlivňují náš život každý den po různých stránkách. Lidé v nejrůznějších fázích života řeší svou hormonální činnost, rovnováhu/nerovnováhu.

Bavíme se o dospívání, menopauze/andropauze, nemocech spojených se štítnou žlázou nebo jinou žlázou endokrinního systému (slinivka břišní, pohlavní žlázy, nadledvinky a jiné).

Co to hormon vlastně je a jak ovlivňuje zdraví, funkčnost organismu?

Hormony alias nosiči informací cestují po celém těle převážně díky krvi.

Tyto informace předávají orgánům a tkáním.

Jedná se produkty žláz s vnitřní sekrecí, které přenášejí informaci od jedné tkáně ke druhé.

Stačí jen malé množství hormonu pro to, aby byla předána informace a vyvolaly se změny v organismu.

Hormony jsou tedy biochemikálie, které podporují tělesný růst a vývoj, libido, rozmnožování, metabolismus a náladu.

Samotné narušení hormonální rovnováhy může vést ke zdravotním problémům, nadměrné únavě, přibývání na váze, výkyvům chuti k jídlu, k zažívacím problémům, u dospělých k výskytu akné, nadměrnému růstu ochlupení po celém těle, nočnímu pocení, výrazným změnám nálad, atd.

Typy hormonů a jejich vliv na naše tělo

Hormonů v našem těle je celá řada, pojďme se podívat na ty nejdůležitější a zároveň si ve stručnosti představit jejich funkce:

  • Testosteron – má vliv na mozek, libido, svalovou hmotu, kvalitu krve, kvalitu erekce.
  • Estrogen – ovlivňují růst, zrychlují metabolismus, tedy i spalování tuků, snižují řídnutí kostí, ovlivňují i růst kostní hmoty, přispívá ke zdravé pleti.
  • Růstový hormon – produkován v mozku (hypofýzou) – když se uvolní, stimuluje játra a ty produkují inzulin podobný růstový faktor1. To zapříčiní růst a opravu kostí a tělesných tkání, včetně svalů, kůže, orgánů, atd.
  • Oxytocin – hormon lásky, sociálního života a důvěry.
  • Kortizol – hormon produkovaný kůrou nadledvin – zvyšuje celkovou pohotovost organismu při zátěžových situacích (stres, choroba, velká tělesná námaha).
  • Leptin – se tvoří v tukových buňkách v tukové tkáni – hlavní funkcí je adaptace organismu na hladovění, reguluje příjem a výdej energie.
  • Hormony štítné žlázy – podporují metabolismus a udržují naší štíhlost.

Hormony zásadně ovlivňuje naše strava a prostředí, ve kterém žijeme.

K dalším narušitelům hormonální rovnováhy patří: hormonální antikoncepce, nadbytek rostlinných olejů, nedostatek pohybu, velké množství kofeinu, stres, nedostatek spánku, čerstvého vzduchu, bílé potraviny (cukr, loupaná rýže, pečivo z bílé mouky, sladké nápoje s barvivy) a další.

Pokud bychom se měli bavit pouze o stravě, která má vliv na hormonální rovnováhu, rozhodně zařaďte do svého jídelníčku následující potraviny:

  • Červená řepa (vitamíny, úleva)
  • Mořské ryby (tuňák, losos, atd.) a rostlinné oleje lisované za studena (tvorba hormonů, zdravá kůže, nervy)
  • Jablka, ořechy hrušky, hrozny, broskve, mandle med, hrách, čočka (obsah bóru)
  • Mořské ryby, celozrnné obiloviny, fazole, vejce od „šťastných slepiček“ (obsah selenu)
  • Citrusové plody (vitamín C a bioflavonoidů)
  • 2 l vody každý den (proti vysychání kůže a sliznic)
  • Avokádo, špenát, Maca, brokolice, lněné semínko a další (testosteron)
  • Klíčky, výhonky, zelené potraviny a superpotraviny (obsahují fytoestrogen)
  • Chia semínka (omega-3 kyseliny, vláknina)
  • Dále zelenina bohatá na antioxidanty (zelená zelenina – hlávkový salát, špenát, růžičková kapusta, chřest, okurky, brokolice, špenát), zázvor, kurkuma, pohanka, ovesné otruby, syrovátkové bílkoviny, borůvky, goji

Jedná se pouze a velmi slabý výčet zdravých potravin, které mají pozitivní vliv na náš organismus z hlediska zdraví, ale zároveň z hlediska hormonální rovnováhy.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog