Vitamín D - k čemu slouží, jaká jsou rizika jeho nedostatku a kde ho získat?

Jak dobře znáte vitamín D?

Víte co vám hrozí, když ho máte nedostatek?

Jaké jsou nejlepší zdroje tohoto vitamínu?

Pojďme si ho společně představit a na vše odpovědět.

"Jmenuji se vitamín D, rád vás poznávám“

Vitamín D je často označován jako „slunečný vitamín“. Hlavním důvodem je, že většinu tohoto vitamínu získáváme prostřednictvím UV záření ze slunce.

Jedná se o vitamín rozpustný v tucích a podílí se na hodně důležitých funkcích v našem těle.

Jeho důležitost je však často přehlížena a např. u nás v ČR je jeho doporučená denní dávka stanovena velmi nízko. Nežijeme u moře, slunce si můžeme naplno užít pouze pár měsíců v roce a i přesto je doporučená denní dávka u nás pouhých 200 I.U. (zkratka I.U. znamená „international units“ a odpovídá množství 5 µg – mikrogramů).

Dle několika vědeckých výzkumů je bezpečná dávka až 10 000 I.U. na den a pro pravidelné užívání je obecně doporučovaný limit okolo 1 000 – 2 000 I.U.

Vitamín D pomáhá našemu tělu v mnoha směrech.

Snad nejdůležitější je jeho pozitivní vliv na stav kostí. Dále působí preventivně např. proti srdečním chorobám a rakovině. Jsme si jisti, že pro většinu lidí středního věku jsou poslední dvě jmenované nemoci velkým strašákem. Jen v České republice jsou onemocnění srdce a cév zodpovědné za 58 % všech úmrtí.

Nedostatek vitamínu D v Česku

Na začátku tohoto roku (2017) přišel Státní zdravotní ústav s překvapivým zjištěním.

Jejich výsledky potvrzují, že méně než 1 % osob ve věku 18 - 90 roků naplní svou potřebu vitamínu D z obvyklé české stravy.

A to představuje negativní vliv na zdraví zejména přes podzim a zimu, kdy je nedostatek UV záření (celou zprávu ze SZÚ si můžete přečíst zde).

Není se čemu divit, naše strava není bohatá na přírodní zdroje vitamínu D (zejména ryby) a proto se potýkáme s nedostatkem tohoto vitamínu.

A právě proto se dostáváme k našemu dalšímu bodu.

Nejlepší zdroje vitamínu D? 

Nejlepším a nejlevnějším zdrojem vitamínu D je sluneční záření.

Pro příjem 3 000 I.U. tohoto vitamínu je potřeba alespoň po dobu 20 – 40 minut vystavit min 50 % svého těla slunečnímu záření. K tomu vám stačí chodit v létě v kraťasech a tričku s krátkým rukávem.

Další možností je získat vitamín D ze stravy.

Níže jsme vypsali nejlepší potravinové zdroje dle jejich obsahu vitamínu D:

  • Olej z tresčích jater – jedna polévková lžíce = 440 I.U.
  • Sardinky – 100 g = 160 I.U.
  • Losos – 100 g = 400 I.U.
  • Makrely – 100 g = 400 I.U.
  • Tuňák – 100 g = 228 I.U.
  • Syrové mléko – 250 ml = 98 I.U.
  • Kaviár – 30 g = 33 I.U.
  • Vejce – 1 velké = 41 I.U.


TIP:
Mez výborné zdroje vitamínu D patří i žampiony a houby obecně. Nutností však je žampiony nechat minimálně po dobu 60 minut na přímém slunečním záření. Houby dokáží sluneční svit přeměnit na vitamín D, který se pak téměř nevytrácí ani při tepelné úpravě (ztratí pouze okolo 15 % vitamínů, zbytek je v žampionech uchován).

Jak je vidno, mezi nejlepší zdroje vitamínu D patří tučné ryby.

Bohužel v naší zemi se jedná o nedostatkové (a často i drahé) zboží. Proto pokud nemáme k dispozici sluneční svit, musíme získat vitamín D prostřednictvím doplňků stravy.

Kromě již zmiňovaných negativních vlivů nedostatku vitamínu D je potřeba uvést ještě jeden bod, který si zaslouží vlastní odstavec.

Jedná se o vliv nedostatku vitamínu D na muže a jejich testosteron.

Vitamín D a testosteron

Pokud hledáte snadnou cestu jak si zvýšit svou hladinu testosteronu, určitě byste měli sáhnout po vitamínu D.

Níže jsou jasné důkazy proč.

  • Například tato studie zjistila, že při pravidelném užívání vitamínu D při denní dávce 3332 I.U., se u zdravých mužů hladina testosteronu zvýšila o více než 25 %, v porovnání se skupinou, která dostávala pouze placebo.

  • Dále bylo v této australské studii zjištěno, že u starších mužů má nízká hladina vitamínu D spojitost se sníženou hladinou volného testosteronu.

  • Tato studie nám ukazuje, že muži, kteří mají dostatek vitamínu D oplývají taky značně zvýšenou hladinu testosteronu v porovnání s těmi, kterým tento vitamín chybí.

Vitamín D tedy s jistotou patří mezi tzv. povzbuzovače testosteronu (testosterone booster)

Na závěr

Pokud nejste často na slunci, nebo pokud nejíte každý den velkou porci tučných ryb, určitě zvažte zvýšit přísun tohoto vitamínu.

Budete mít silnější kosti, lepší regeneraci a imunitu. A pokud jste muž, vaše hladina testosteronu se při roční suplementaci 2 000 – 3 000 I.U. vitamínu D může zvýšit až o 25 %.

A to opravdu není málo …

Zdroj: anabolicmen.com - (s laskavým svolením autora)


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog