13 potravin dodávajících velké množství energie

V dnešní uspěchané době musíme často pracovat za hranicí svých možností. Pracovní vytížení, posilovna, běhání po obchodech či práce na zahradě. Všechny tyto činnosti vyžadují velké množství energie, která není nevyčerpatelná.

Problém s energií můžete mít již od rána. Můžete vyzkoušet vlažnou sprchu, cvičení, ale nic nenahradí připravit si skvělou snídani starající se o energii během celého dopoledne. Další jídlo do sebe obvykle dostanete až v polední pauze.

A pak to jde ráz na ráz. Pracovní zápřah vrcholí, přičítají se činnosti a povinnosti, které máte. Často se zastavíte až večer.

Energie je základem zdravého, a především aktivního života.

Jsou tedy situace, kdy potřebujete doplnit energii. Největší chybou by bylo myslet si, že za vás vše vyřeší cukr a tuky. Cukry vám totiž dokážou pořádně nahlodat zdraví organismu.

Jaké potraviny byste měli jíst, aby vám energie nikdy nechyběla? Našli jsme pro vás 13 potravin dodávajících velké množství energie.

1. Ovesné vločky

Dobrým tipem na ranní snídani jsou ovesné vločky. V ovesných vločkách je uložena velká zásoba energie, a navíc disponují nízkým glykemickým indexem. Vločky vás zasytí díky tomu na delší dobu.

Ovesné vločky jsou dobrým zdrojem sacharidů postupně uvolňujících se v našem těle. Ve vločkách je obsažen i draslík. Draslík zabraňuje chronické únavě a startuje tělo do bdělého stavu.

Konzumovat můžete i müsli z ovesných vloček. Vločky jsou bohaté na železo a pomohou také při trávicích potížích.

2. Ovoce

Určitě vás nepřekvapí, že dobrým zdrojem energie je i ovoce. Vsadit můžete na banány s vysokým obsahem draslíku nebo na borůvky s velkou hodnotou antioxidantů. Antioxidanty mají pozitivní vliv na mozek a nervovou soustavu.

Pokud byste mohli sáhnout po avokádu, určitě to udělejte. Avokádo snižuje hladinu cholesterolu, nabije tělo energií. Vyšší obsah vitamínu C skvěle bojuje pro únavě.

3. Goji

Goji obsahuje látky jako jsou esenciální mastné kyseliny, antioxidanty, stopové prvky, vitamín B a aminokyseliny zvyšující energii našeho organismu za pár minut.

Goji, zvaná také Kustovnice čínská, pomáhá vypořádat se se stresem. Goji harmonizuje všechny funkce organismu, což vede ke zvýšené vytrvalosti, síle a energii.

4. Lněná semínka

Lněná semínka obsahují kyselinu alfa linolovou zlepšující funkci mozkové kůry. Lněná semínka jsou v dnešní době považována za super potravinu.

Ve lněných semínkách je vysoký obsah vitamínů B a vitamínu E. Dalším benefitem je obsah vápníku, železa či zinku.

5. Mandle

V mandlích najdete vysoký podíl esenciálních mastných kyselin dodávajících energii a zlepšujících náladu. Tělo díky těmto látkám pracuje efektivněji.

6. Dýňová semínka

Stejně jako lněná semínka vám i dýňová semínka dodají slušnou porci energie. Je v nich obsaženo velké množství živin, především zinku. Zinek pomáhá zvyšovat inteligenční potenciál.

7. Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou přínosné pro svůj vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, antioxidantů a polyfenolů.

Vlašské ořechy vám nejen dodají energii, ale podpoří i deduktivní myšlení.

8. Zelenina

Mezi zeleninou určitě sáhněte po květáku či brokolici. Obě pochoutky patří do skupiny vitamínu B. Bez této látky se neobejde komunikace mezi nervovými zakončeními lidského organismu.

Významnou složkou v brokolici je koenzym Q 10 produkující a udržující energii.

Máte v ledničce rajčata? Rajčata obsahují antioxidant lykopen, který chrání mozkové buňky před působením volných radikálů. Posiluje paměť.

Vyplatí se vám konzumovat také špenát. Špenát obsahuje antioxidanty a draslík, který zvyšuje rychlost signálů mezi neurony v těle. Mozek díky tomu reaguje rychleji a zlepšuje schopnost učení.

9. Luštěniny

Správnou volbou k získání energie je konzumace luštěnin. Například v cizrně je velké množství hořčíku zlepšující průtok krve a kyslíku do mozku.

Vedle cizrny dodává energii také čočka. V čočce je obsaženo velké množství bílkovin, navíc je velkým bojovníkem proti únavě.

10. Vejce

Vejce obsahují zázračnou látku fenylalanin zajišťující zlepšení psychické pohotovosti a podporu mentálních aktivit. Doporučujeme vejce natvrdo.

11. Kofein

Kofein je pro řadu lidí nezbytný a bez kávy si nedovedou představit den. Právě káva je nejčastější nápoj, který pijeme a obsahuje kofein. Kofein zvyšuje výkon a zlepšuje fyzickou výkonnost.

12. Jogurt

Probiotické jogurty podporují nervové spojení mezi šedou kůrou mozkovou (reagující na bolest a emoce) a prefrontální kůrou (část mozku zodpovědná za rozhodování).

V jogurtech jsou obsaženy kvalitní mléčné bílkoviny a v tuku rozpustné vitamíny a vápník. Vápník z mléka je velmi dobře využitelný.

13. Čokoláda

Čokoláda patří mezi potraviny dodávající energii. Výborným a rychlým zdrojem energie je díky cukrům vysokoprocentní hořká čokoláda. Kakao obsahuje také menší množství kofeinu dobře známého pro povzbudivé účinky.

Závěr:

Udržujte si energii po celý den rovnoměrně. Existují sice potraviny, které vás zaručeně nakopnou, ale myslete na to, že tato energie nevydrží moc dlouho.

Rychle získaná energie není to pravé, co hledáte. Složte si pestrý jídelníček a udržujte zdravý životní styl.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog