14 potravin, které pomáhají snížit vysoký krevní tlak

Čím dál více populace má problémy s krevním tlakem. Krevní tlak nesmí být vysoký ani nízký. Vysokým tlakem již netrpí jen starší lidé, ale mnohem častěji postihuje i mladou či střední generaci.

Vysoký krevní tlak můžete znát pod pojmem hypertenze. Klíčový je tlak krve na stěny tepny.

Hypertenze je nebezpečná a v průběhu času může způsobit poškození cév. V případě poškození cév vede k srdečním onemocněním, onemocněním ledvin, mozkové příhodě a dalším problémům.

Hypertenze je nazývána tichým zabijákem. Vysoký krevní tlak nevyvolává žádné příznaky a můžete jim trpět celá léta bez povšimnutí, a především bez léčení.

Mezi rizikové faktory se řadí i ty, které nemůžete ovlivnit. Jedná se především o věk, rodinnou anamnézu, pohlaví a rasu.

Další faktory ovlivnit můžete.

Upravte si jídelníček a začněte cvičit. Strava může být hlavním pomocníkem s regulací krevního tlaku. Do organismu musíte dostat potraviny s velkou porcí draslíku, hořčíku a vlákniny. Naopak omezte obsah sodíku v potravinách.

Na naší planetě najdete potraviny, které vám s regulací krevního tlaku, a to i vysokého, dokážou pomoci. Usilovně jsme hledali a našli jsme celkem 14 potravin pomáhajících snižovat krevní tlak.

Před tím, než se na ně podíváme, nezapomínejte, že pokud vysokým krevním tlakem trpíte dlouhodobě a je vám naordinována léčba léky, nevysazujte je.

1. Listová zelenina

Potraviny bohaté na draslík pomáhají ledvinám zbavit se sodíku z moči. Tento proces snižuje krevní tlak. Z listové zeleniny si vyberte římský salát, rukolu, kapustu, špenát, řepu a švýcarský mangold. Dávejte si pozor na zeleninu z konzervy. V konzervách je často přidán sodík. Zmražená zelenina je nejlepším řešením, jelikož obsahuje tolik živin jako čerstvá. Výhodou je snadné skladování.

2. Bobulovité plody

Bobulovité plody, především borůvky, jsou bohaté na sloučeniny nazývané flavonoidy. Konzumace flavonoidů zabraňuje hypertenzi a snižuje krevní tlak. Výhodou borůvek, malin nebo jahod je ve snadném přidáním do jídelníčku. Ráno si můžete připravit cereálie, müsli nebo si dejte tyto plody na zdravý dezert.

3. Červená řepa

Řepa má vysoký obsah oxidu dusnatého pomáhajícího otevřít cévy a snížit krevní tlak. Červená řepa účinkuje na krevní tlak poměrně rychle. Z řepy si můžete připravit šťávu nebo ji jednoduše uvařit a jíst vcelku. Červená řepa je výborná i pečená nebo jako příloha k masu. S řepou zacházejte opatrně, šťáva z ní hodně barví.

4. Nízkotučné mléko a jogurty

Nízkotučné mléko je vynikajícím zdrojem vápníku. Pro snížení krevního tlaku je důležitý také nízký obsah tuku. Máte raději jogurt? Není problém, jogurty fungují stejně. Bílý jogurt je chutný s müsli nebo ovocem. Na balení jogurtu se dívejte na obsah přidaného cukru. Čím nižší bude množství cukru na porci, tím lépe.

5. Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou nízkotučnou bombou. Vločky obsahují jen velmi málo sodíku. Ovesné vločky pomáhají ke snížení krevního tlaku. Dejte si je na snídani, doplníte energii na celý den a pomůžete si s krevním tlakem.

6. Banány

Potraviny bohaté na draslík jsou mnohem lepší než kdejaké doplňky stravy. Nakrájejte si celý banán do cereálií nebo ovesných vloček. Banány pomáhají rovněž doplnit energii.

7. Losos, makrely a ryby s omega-3 mastnými kyselinami

Ryby jsou skvělým zdrojem libového proteinu. Mastné ryby jako jsou makrely a losos, obsahují vysoký poměr omega-3 mastných kyselin pomáhajících snižovat krevní tlak. Omega-3 mastné kyseliny snižují vedle krevního tlaku také záněty. Velmi dobrým zdrojem vitamínu D je pstruh. Ostatní ryby obsahují jen zřídka vitamín D, nicméně tento hormon podobný vitamínu má vlastnosti snižující krevní tlak. Ryby jsou lehce připravitelné. Lehce se ochucují a rychle se vaří.

8. Semínka

Neosolená semínka mají vysoký obsah draslíku, hořčíku a dalších minerálů snižujících krevní tlak. Vhodná jsou semínka slunečnice, dýně nebo tykve.

9. Česnek a bylinky

Česnek pomáhá snižovat krevní tlak a věděli to již ve starověkém Řecku. V Řecku ordinovali česnek všem lidem, kteří měli problémy s malátností, závratěmi a častým omdlíváním. Později se ukázalo, že jde o zvýšený krevní tlak. Česnek je přírodní antibiotikum. Díky česneku můžete předcházet chřipkám a podobným onemocněním. Do stravy začleňte vedle česneku i aromatické bylinky. Bylinky a koření pomáhají snižovat krevní tlak. Využívejte především bazalku, skořici, tymián, rozmarýn a další.

10. Hořká čokoláda

Konzumace hořké čokolády je spojena s nižším rizikem kardiovaskulárních chorob. Hořká čokoláda obsahuje více než 60 % kakaové sušiny a má méně cukru než běžná čokoláda.

11. Pistácie

Chcete snížit krevní tlak? Sáhněte po pistácii. Pistácie pomáhá snížit krevní tlak snížením periferní vaskulární rezistence a srdeční frekvence.

12. Olivový olej

Olivový olej je příkladem zdravého tuku. Olivový olej obsahuje polyfenoly – sloučeniny potlačující zánět a pomáhající ke snížení krevního tlaku. Olivový olej je skvělou alternativou k řepkovým olejům, máslu nebo salátu.

13. Granátová jablka

Granátové jablko si můžete vychutnat syrové nebo jako šťávu. Granátové jablko pomáhá krátkodobě snížit krevní tlak. Pokud si chcete koupit šťávu v obchodě, dávejte pozor na obsah cukrů, které mohou negativně ovlivnit zdravotní přínos granátového jablka pro tělo.

14. Med

Med obsahuje acetylcholin, což je enzym snižující hypertenzi. Med je zdravější formou slazení.

...

Na závěr ještě přidáme několik tipů, jak proti hypertenzi preventivně bojovat.

V první řadě snižte příjem tuků, méně solte, jezte více ovoce a zeleniny, hýbejte se alespoň 30 minut denně, udržujte si ideální váhu, pravidelně odpočívejte a dostatečně se vyspěte.

Závěr:

Vysoký krevní tlak není radno podcenit. V každém případě choďte na pravidelné preventivní prohlídky a předcházejte zanedbání léčby.

Potraviny vám pomůžou krevní tlak snížit, ale někdy není jiná možnost než nasadit léčbu léky.

Vždy vše konzultujte s lékařem, udržujte zdravý životní styl a pokuste se vysokému krevnímu tlaku preventivně vyhnout pestrým jídelníčkem.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog