3 pádné důvody, proč jíst pravidelně vejce

Máte rádi vajíčka na všechny způsoby?

A jíte je často?

Pokud ano, tak jste určitě alespoň jednou od známých slyšeli větu „Vajíčka zvyšují cholesterol“ a „Žloutky vyhazuj a jez jenom bílky kvůli cholesterolu“.

A možná jste těmto mýtům o vajíčkách uvěřili.

Mýtům? Ano, čtete správně.

Vejce a především žloutky patří dle posledních studií mezi jednu z nejzdravějších potravin vůbec. V dnešním článku si vše vysvětlíme a můžu Vám zaručit, že po přečtení se už nikdy na vajíčka nebudete dívat stejně.

Budete je totiž milovat a bez výčitek jíst i každý den.

1) Vajíčka nezvyšují cholesterol (právě naopak)

Začneme tím největším mýtem o vajíčkách vůbec.

„Vajíčka (žloutky) zvyšují cholesterol a tím i šanci na srdeční onemocnění“.

V jedné části tvrzení je pravda. Žloutky obsahují nasycené tuky zvyšujícího hladinu cholesterolu.

Jenže toho zdravého.

Vejce zvyšují hladin HDL cholesterolu (high density lipoprotein – lipoprotein s vysokou hustotou), který vrací přebytek tuku do jater a tím brání v jeho usazování v tepnách. HDL cholesterol je i nezbytný pro správné fungování našeho hormonálního systému.

A to není vše.

Vejce jsou zdrojem fosfolipidů, které vědci považují za potenciální zdroj bioaktivních lipidů pozitivně působících na zpracování cholesterolu a správné funkce HDL (studie).

Není to paradox?

Potravina považována za hlavního strůjce zvýšeného cholesterolu v krvi a tím vyšší šance na srdeční choroby zřejmě funguje opačně. Je docela možné, že za pár let (po publikování a zveřejnění většího počtu studií) Vám lékař na zvýšený cholesterol v krvi naordinuje pravidelný přísun vejcí.

Zdá se to těžko uvěřitelné?

Podívejme se na další důkazy.

V nedávné studii z října 2016 byla skupině krys podávána stejná dieta v podobě granulí, do které byl přidán ve stejném množství vaječný žloutek, tuk z bůčku a placebo v podobě slané vody (příjem žloutků odpovídal v přepočtu na člověka cca. 3-4 žloutky denně).

Studie trvala po dobu 6 týdnů.

Není překvapením, že hlodavci s přísunem tuku z bůčku skončili z vyšším procentem tuku okolo břicha a jater. Co ale vědce překvapilo, byl fakt, že krysy konzumující vaječné žloutky měly o 10 % méně břišního tuku než placebo skupina.

Studie výše naznačují že 3-4 vajíčka za den jsou prospěšné srdečnímu zdraví a mohou zabránit ukládání tuků v okolí břicha a jater.

A ukládání tuku v okolí jater je výchozí bod pro vývoj diabetu, onemocnění srdce a množství dalších důvodů pro předčasné úmrtí.

2) Vejce zvyšují vstřebávání vitamínů

Vajíčka obsahují kvalitní zdroj proteinu a jsou bohaté na vitamíny a minerály jako je selen, jód, cholin, vitamíny K2, A, E, D a B.

Dle nedávných studií vejce nejenom vitamíny obsahují, ale pomáhají i k jejich lepšímu vstřebávání.

Například vitamín E patřící mezi prospěšné antioxidanty se dá získat z potravin.

Horší je ale kvalita jeho zpracování v těle.

Pokud ale sníte tři míchaná vajíčka se salátem bohatým na vitamíny rozpustné v tucích (A, E) biokvalita těchto látek se zvýší a lépe se v těle vstřebají.

Tento fakt byl ve zmíněné studii potvrzen na 16 zdravých mužích, kteří po dobu 7 dní jedli kontrolovanou dietu založenou na salátu (rajčata, mrkev, špenát, římský salát, goji, řepkový olej) s žádným, jedním, nebo třemi vejci.

Výsledky všechny překvapily.

Při konzumaci 3 vajíček společně se salátem se zvýšilo vstřebávání vitamínu E a beta karotenu o 400 % – 700 %.

A to rozhodně není malé číslo.

Pokud tedy chcete z tak již zdravého salátu vytěžit maximum, nezapomeňte si k němu vždy udělat pár vajíček.

3) … a podporují tvorbu testosteronu

Jak už jsme zmínili v prvním bodě, vejce jsou bohaté na zdravý cholesterol a ten je základní složkou (trzv. prekurzorem) pro tvorbu testosteronu. Cholesterol je molekulárně velmi podobný právě testosteronu a v těle je na tento hormon přeměněn.

Dále vitamíny A, D, E, a K2 obsažené ve vejci zvyšují a regulují tvorbu testosteronu.

Cholin ve vejci pomáhá snížit tvorbu stresového kortizolu a vitamín B podporuje správné fungování endokrinního systému a mužského sexuálního zdraví.

Ne nadarmo často uvádíme vejce jako jednu z nejlepších potravin podporujících tvorbu testosteronu.

Závěr

Vejce jsou pro Vaše zdraví dobrá volba. Neříkáme, že jich máte jíst 20 denně, ale pokud se budete držet porce 2-3 vajíček, můžete je jíst bez problému i každý den.

A výhodou je, že se dají připravit na několik chutných způsobů.

Takže… dobrou chuť.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog