4 Základní vitamíny a minerály pro vyšší testosteron!

Jste muž a cítite se slabší, unaveni a bojujete s nadváhou?

Je zde velká pravděpodobnost, že máte nedostatek těch správných vitamínů a minerálů.

Pro správnou hladinu testosteronu a celkově pro dobré fungování celého našeho organismu je nesmírně důležité mít dostatečný příjem vitamínů a minerálů. Hlavním Vaším cílem by mělo být získávat veškeré důležité mikroživiny z potravy a to především ze zeleniny a ovoce.

Pokud se Vám ale zdá, že máte problém získat veškeré vitamíny pouze z hrušky a špenátu, potom je dobrá volba sáhnout po vhodném doplňku stravy.

Zejména u minerálních látek je někdy velmi obtížné je získat pouze z běžné stravy.

A na které vitamíny a minerály se máte zaměřit, pokud je Vaším cílem vysoká hladina testosteronu? Pojďme si představit hlavní hráče....

Vitamín D

jedná se o jeden z nejdůležitějších vitamínů pro vyšší hladinu testosteronu. Jako důkaz můžeme najít hned několik vědeckých výzkumů, kde bylo prokázáno, že muži s vyšším obsahem vitamínů D v těle měli také vyšší hladinu testosteronu a naopak.

Vitamín D je často označován jako „slunečný vitamín“. Hlavním důvodem je, že většinu tohoto vitamínu získáváme prostřednictvím UV záření ze slunce.

Jedná se o vitamín rozpustný v tucích a podílí se na hodně důležitých funkcích v našem těle. Jeho důležitost je však často přehlížena a např. u nás v ČR je jeho doporučená denní dávka stanovena velmi nízko. Nežijeme u moře, slunce si můžeme naplno užít pouze pár měsíců v roce a i přesto je doporučená denní dávka u nás pouhých 200 I.U. (zkratka I.U. znamená „international units“ a odpovídá množství 5 µg – mikrogramů).

Dle několika vědeckých výzkumů je bezpečná dávka až 10 000 I.U na den a pro pravidelné užívání je obecně doporučovaný limit okolo 1000 – 2000 I.U.

A které jsou nejlepší zdroje vitamínu D?

Vitamín D je těžké získat pouze ze stravy, a proto je nejlepším a nejlevnějším zdrojem právě sluneční záření. Pro příjem 3000 I.U. tohoto vitamínu je potřeba alespoň po dobu 20–40 minut vystavit min 50 % svého těla slunečnímu záření. K tomu Vám stačí chodit v létě v kraťasech a tričku s krátkým rukávem.

V zimě či dlouhém období bez slunce je nejvhodnější vitamín D doplňovat výběrem vhodného doplňku stravy.

Vitamín D a testosteron

Pokud hledáte snadnou cestu jak si zvýšit svou hladinu testosteronu, určitě byste měli sáhnout po vitamínu D.

Níže jsou jasné důkazy proč.

  • Například tato studie zjistila, že při pravidelném užívání vitamínu D při denní dávce 3332 I.U., se u zdravých mužů hladina testosteronu zvýšila o více než 25 %, v porovnání se skupinou, která dostávala pouze placebo.

  • Dále bylo v této australské studii zjištěno, že u starších mužů má nízká hladina vitamínu D spojitost se sníženou hladinou volného testosteronu.

  • Tato studie nám ukazuje, že muži, kteří mají dostatek vitamínu D oplývají taky značně zvýšenou hladinu testosteronu v porovnání s těmi, kterým tento vitamín chybí.

Zdroj potravin: ryby, olej z tresčích jater, vejce a houby

Zinek

Tento minerál je často považovaný za testosteron booster.

A to právem.

Pokud máte v těle nedostatek zinku, jeho zvýšený příjem velmi pozitivně ovlivní hladinu testosteronu ve Vašem těle. Zinek především potlačuje tvorbu enzymu aromatázy, který v těle mění testosteron na estrogen. 

Další výhody zinku: zlepšuje pohyb spermií, snižuje riziko rakoviny prostaty, pomáhá s bojem proti akné, posiluje Váš imunitní systém.

Zinek je jedním z 24 základních prvků, nezbytných pro přežití každého člověka. Lidské tělo si zinek není schopno vytvářet samo a ani vytvářet zásoby. Takže je nezbytné zajistit dostatečné množství zinku z potravy nebo suplementací vhodným doplňkem stravy.

Zinek je zapojen do mnoha procesů v metabolismu buněk, řídí více než 100 enzymů, pomáhá při syntéze DNA a je úzce spjat se zdravým reprodukčním systémem.

Ale jak už samotný článek napovídá, zinek je také prvek, který má velký vliv na zvyšování přirozené hladiny testosteronu ve Vašem těle. A to tak, že snižuje aktivitu enzymu aromatázy, a tím zabraňuje přeměně testosteronu na estrogen.

Zde jsou ty nejdůležitější fakta, které o zinku potřebujete vědět:

  • snižuje aktivitu enzymu aromatázy, což je enzym odpovědný za přeměnu testosteronu na estrogen
  • přirozeně zvyšuje hladinu testosteronu u zdravých mužů, především pokud mají v tělě nedostatek tohoto minerálu

Pro udržení nejdůležitějších funkcí endokrinních systémů byste měli denně přijmout okolo 15 mg zinku. To znamená, že byste měli konzumovat velké množství ústřic a steaků, které jsou bohaté právě na tento minerál, a ještě navíc zajistit přísun zinku v jiných formách, jelikož zinek jako takový odchází z těla potem. Tudíž u sportovců je suplementace v podobě doplňku stravy téměř povinná.

Zde je něco z klinických výzkumů:

  • V této studii bylo podávánu 3 mg/kg síranu zinečnatého denně špičkovým wrestlerům po dobu 4 týdnů. Suplementace zinku v tomto množství stačila na to, aby u těchto jedinců významně zvýšila produkci testosteronu a hormonu štítné žlázy, jež oba výrazně poklesly u skupiny jedinců, které bylo podáváno placebo v důsledku fyzického vytížení.

  • V této studii byl podáván zinek ve formě síranu zinečnatého (3 mg/kg) skupině mužů, věnujících se zátěžové cyklistice. U skupiny mužů, kterým byl takto zinek podáván, výrazně stoupla hladina testosteronu oproti skupině, které bylo podáváno placebo.

  • V této studii bylo zjištěno, že nedostatek zinku zvyšuje aktivitu receptorů estrogenu o 57 %. To naznačuje, že zinek má klíčovou úlohu při inhibici enzymu aromatázy, a tím zabraňuje konverzi testosteronu na estrogen.

Zdroj potravin : 6 potravin bohatých na zinek pro podporu tvorby testoteronu

Selen

Další významný minerál pro Vaše tělo. Selen se vyskytuje v přírodě ve velmi malém množství, proto je většinou obtížné nalézt vhodné zdroje tohoto minerálu. 

Selen je znám díky svým antioxidačním vlastnostem a tím pomáhá chránit tělo před nejednou zákeřnou chorobou.

Ve spojení s vitamínem E a C pomáhá chránit buňky před oxidačním stresem a společně s jódem reguluje funkci štítné žlázy a metabolismu.

Mnoho studií potvrzuje pozitivní vliv optimální hladiny selenu v těle na zvýšení hladiny testosteronu a kvality spermií u mužů.

Nejlepším zdrojem selenu jsou bezkonkurenčně para ořechy (brazilian nuts).

Zdroj potravin: 5 jídel bohatých na selen pro zvýšení hladiny testosteronu

Hořčík

Hořčík řídí více než 300 tělesných funkcí spolu se stovkami enzymů. Většina lidí spojuje tento minerál se zdravými kostmi a správnou funkcí srdce. Tento minerál však umí mnohem více.

Hořčík je primárním elektrolytem téměř všech tělesných enzymů. Udržuje rovnováhu tekutin, dodává energii buňkám (ATP), aktivuje kreatin, zlepšuje kvalitu spánku, a také zvyšuje množství tzv. volného testosteronu.

Vliv hořčíku na přirozenou tvorbu testosteronu je ve své podstatě velice podobný, jako u zinku. Deficit obou těchto minerálu se projeví na výrazně nižší hladině testosteronu, ale pokud je jich dostatek, příliš vysoké dávky obou minerálů Váš testosteron nijak neovlivní. 

Výzkumy a mnoho studií poukazují na fakt, že téměř 70 % všech dospělých lidí denně přijme méně hořčíku, než je doporučená denní dávka (DDD) a z toho 19 % lidí nepřijme ani polovinu doporučené denní dávky tohoto minerálu.

Aby toho nebylo málo, hořčík se stejně jako zinek odpařuje z těla potem, takže pokud chodíte do posilovny, sportujete nebo žijete v teplém klimatu, je pro Vás nezbytné přijímat hořčík vhodným doplňkem stravy (obzvláště pokud jsou Vaše stravovací návyky založeny na typických západních jídlech).

Zde je něco z klinického výzkumu:

  • V této studii bylo zjištěno, že necelý jeden gram hořčíku denně, v kombinaci s intenzivním cvičením, zapříčinilo u zkoumaných jedinců, nárůst volného testosteronu o 24 %.

  • V této studii, které se zúčastnilo 400 starších mužů, zjistili vědci, že hladina hořčíku v séru přímo koresponduje s množstvím testosteronu u těchto zkoumaných osob.

Zdroj potravin: 5 potravin bohatých na hořčík pro zvýšení hladiny testosteronu.

Závěr

Máte dostatečný příjem výše uvedených vitamínů a minerálů? 

Pokud ne, tak zvyšte přísun doporučených jídel uvedených u každého z vitamínů a minerálu, nebo vyzkoušejte náš 100 % přírodní produkt PRIMULUS obsahující všechny uvedená látky z tohoto seznamu. PRIMULUS si můžete zakoupit kliknutím na odkaz zde.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog