5 tipů, jak se dožít 100 let

Touha po zdravém a dlouholetém životě vede již po staletí k hledání elixíru mládí. Dnes už víme, že takový elixír nelze uvařit, nicméně se stravou samotnou ale dlouhověkost neodmyslitelně souvisí.

Tajnou ingrediencí v receptu vedoucí k dlouhověkosti není konkrétní rostlina, ale životní styl, kterým si můžeme k dlouhému a spokojenému životu dopomoci.

Průměrná Češka se v současnosti podle statistik dožívá 80 let, průměrný Čech se pak dožije 75 let. A prognózy jsou ještě více pozitivní pro dnešní děti, běžně by se prý mohly dožívat až stovky.

Není ale „život“ jako „život“. Nejde jen o to se u života udržet, ale prožít jej v co největší vitalitě. Těch, kteří to štěstí mají, se lidé často ptají jak na to. Každý má ale jinou radu.

Přinášíme pět tipů, jak se vytoužených sta let dožít.

1. Inspirujte se v modrých zónách

Řecký ostrov Ikaria, japonský ostrov Okinawa nebo třeba provincie Nuoro a Ogliastra na Sardinii, to jsou tzv. Modré zóny, místa, kde najdete největší počet centenariánů (obyvatel přes sto let).

Tyto oblasti se vyznačují velmi nadprůměrnou délkou života, specifickým životním stylem a dalšími atributy, které podle vědců souvisí s extrémně dlouhým životem jejich obyvatel.

Jak je to možné? Kouzlo úspěchu tkví v životním stylu obyvatel modrých zón, kterou jsou většinou izolované od okolního světa. Ať už se jedná o přístup k životu, stravu, dostatek pohybu nebo absenci stresu.

Zejména strava je v těchto oblastech založena na lokálně vyprodukovaných potravinách (tedy potravinách prostých rafinovaného cukru a chudších na kalorie), velmi často vlastnoručně vypěstovaných.

Obyvatelé modrých zón konzumují hlavně rostlinnou stravu a menší množství masa, v jejich jídelníčku téměř chybí průmyslově zpracované potraviny.

Dalším důležitým faktorem je to, že lidé se tady nepřejídají. Pravidlo „Jez do polosyta, pij do polopita“ potvrzují i moderní průzkumy.

Dospělé ženy, které si od svých 18 let udržují přibližně stejnou hmotnost, snižují více než o polovinu riziko vzniku srdečních nemocí, vysokého krevního tlaku, žlučových kamenů nebo cukrovky než ty, které přibraly kolem 10 kg.

A zmínit bychom měli také známé rady kardiologů. I když alkohol obecně určitě zdraví prospěšný není, přiměřená konzumace kvalitního vína chrání před srdečními onemocněními, kornatěním cév, cukrovkou a má protirakovinné účinky. Dvě deci červeného si tak dejte s chutí a čistým svědomím.

2. Držte se zlaté střední cesty

Žádný z extrému není ideální, a to také platí, pokud je řeč o pohybu nebo spánku. Nemusíte běhat maratony, ale ani celý den prosedět u televize.

Pravidelný pohyb navíc pomáhá udržovat zdravou hmotnost, posiluje kosti a přispívá i psychickému zdraví.

Zkuste najít zlatou střední cestu, tedy lehkou až středně těžkou aktivitu během dne. Pokud nemáte fyzicky náročnou práci, volný čas věnujte pohybu, třeba práci na zahradě, nebo chůzi, která je jedním z nejzdravějších pohybů.

A s chůzí souvisí i fakt, že majitelé domácích mazlíčků, obzvláště psů, se v průměru dožívají vyššího věku. Důvodem je pravidelný pohyb, který si díky procházkám se psem dopřávají, a také psychická pohoda. Díky svým mazlíčkům se totiž cítí méně osaměle.

Zatímco někdo tvrdí, že mu stačí 5 hodin spánku denně, jiní se i po 10 hodinách budí ještě unavenější, než když šli spát. Ani jeden z těchto extrému není ideální a i tady je dobré držet se zlaté střední cesty.

Studie amerických psychiatrů prokázala, že lidé, kteří si v noci dopřejí více než 8 hodin spánku, umírají častěji předčasně. Lépe na tom ale nejsou ani ti, kteří spí kolem 4 až 5 hodin denně.

Ideální doba spánku pro dlouhověkost se pohybuje kolem 8 hodin denně.

3. Najděte svoje „ikigai“

Většina dlouhověkých lidí má své “ikigai” neboli důvod, pro který ráno vstává. Toto japonské slovo označuje jakoukoliv činnost – práce, koníčky, starost o děti, vnoučata nebo třeba domácího mazlíčka. Je zkrátka důležité, aby lidé věděli, že jsou potřební a mají stále pro co žít.

Mít své “ikigai“ znamená vyhnout se typickému problému „čerstvých“ důchodců, kteří celý život pracovali, těšili se na zasloužený odpočinek a najedenou zjišťují, že volné dny nemají čím naplnit.

Většina Japonců má své „ikigai“ od útlého věku a věří, že země, kde lidé nemají „ikigai“, jsou země, kde se hromadně umírá na kardiovaskulární choroby.

Najít „ikigai“ znamená najít spokojenost a smysl života, ať už k tomu vede pomoc se starostí o vnoučata nebo třeba každodenní vstávání v pět ráno na ryby.

4. Zatočte se stresem a myslete pozitivně

Fyzické a psychické zdraví spolu velmi úzce souvisí, proto je důležité udržovat ve formě nejen tělo, ale i mysl.

Medicína potvrzuje, že mnohé nemoci mají tzv. psychosomatický původ. Mnohé civilizační nemoci mají svůj zdroj právě ve stresu a shonu. Typickým příkladem je třeba infarkt nebo mrtvice. Častěji postihuje ty, kteří jsou ve stresu a žijí s obrovským vypětím.

Základem, který můžete pro svou duši udělat, je odstranit stres. Ubrat ze svých nároků nejen na okolí, ale zejména sami na sebe. Nebojte se změn a zkuste stejně jako kovaní optimisté spoléhat na to, že vše nakonec dobře dopadne.

Podle průzkumu hrozí optimistům až o polovinu menší riziko předčasného úmrtí. A je to logické, optimisté se tolik netrápí a zbytečně nestresují. Lépe se vyrovnávají s životními změnami a díky tomu mají nižší krevní tlak.

A nezapomínejte, že zdravý je i pravidelný srdečný smích!

5. Bojujte se svými geny

Bohužel ani pravidelný pohyb, zdravá strava nebo pozitivní myšlení vám dlouhověkost stoprocentně nezaručí.

Je tady totiž ještě jeden významný faktor, a to jsou geny. V těch máme naprogramovaný čas života už od narození. Dodržováním našich rad jej ale můžete významně změnit, a pokud vaši předkové zemřeli předčasně, určitě neházejte flintu do žita.

Pokud poznáte sami sebe, jde s tím ještě hodně udělat. Existují totiž dva typy lidí.

První je sprinter, rychle spaluje a zpracovává hodně energie, umí se vybičovat k velkým výkonům. V jeho těle ale vznikají škodliviny, čímž rostou rizika zkracující život.

Druhým typem je maratonec, který si umí rozložit síly a díky tomu vydrží déle. Jeho metabolismus je pomalejší, díky čemuž se v těle hromadí méně toxických odpadů.

Pokud tedy patříte mezi sprintery, zvolněte a zkuste své geny přechytračit. Navíc věk, kterého se dožijeme, je určen geneticky jen přibližně z 20 - 30 %, a zbytek můžeme sami ovlivnit.

Závěr

Mnoho nemocí, kterými trpíme a na které umíráme, si způsobujeme sami. A i přesto existují lidé, kteří se o své zdraví nestarají a pak přichází k lékaři a očekávají zázraky.

O své zdraví se musíme starat už ve chvíli, kdy nás nic netrápí. Už jako mladí bychom měli dělat vše pro to, aby naše tělo ani psychika zbytečně nechátrala.

Soustřeďte se v životě na aktivity, které vám mohou zůstat i v období stáří. Namáhejte svůj mozek, vzdělávejte se, studujte, čtěte a nežijte jen pro sebe, ale i pro druhé.

Získáte tak nejen své „ikigai“.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog