7 potravin, které snižují hladinu testosteronu

Již jsme si společně představili několik článků, zabývající se potravinami, které zvyšují přirozenou hladinu testosteronu ve Vašem těle.

Dnes se na to podíváme z druhé strany a představíme si 7 možných potravin, či potravinových skupin, které snižují hladinu testosteronu nebo zabraňují jeho přirozené tvorbě.

Tady je máme:

1. Lněná semínka a výrobky z lněných semínek

Výrobky z lněných semínek se stávají čím dál více populární pro svůj vysoký obsah omega-3-mastných kyselin, což může být samo o sobě pozitivní důvod nárůstu jejich spotřeby.

Nicméně pokud jde o výhody či nevýhody u lněných semínek, jsem přesvědčen, že jste-li muž, určitě převažují negativní účinky na Vaše tělo nad těmi pozitivními.

Lněná semínka jsou totiž neuvěřitelně bohatá na sloučeniny, zvané lignany. Obsahují jich téměř 800x více než jiné potraviny.

V čem je tedy problém?

Takže: Lignany jsou nejenže vysoce estrogenní, ale existují také důkazy o tom, že snižují volnou a celkovou hladinu testosteronu, a zároveň potlačují tvorbu enzymu 5-A reduktázy (studie), která převádí testosteron na jeho silnější formu dihydrotestosteron (DHT). Lignany pracují také tak, že zvyšují hladinu SHBG (sex hormone-binding globulin neboli sexuální hormon vázající globulin), který se váže na volné molekuly testosteronu a činí je neaktivní.

2. Lékořice

Nejsem si úplně jistý, jak moc populární je lékořice v ČR, ale v okolních evropských zemích jako Finsko či Dánsko se běžně používá jako přísada do tabáku, čajů, žvýkaček či jiných cukrovinek.

Ačkoli chutná úžasně (nebo to tak někomu může připadat) a některé alternativní medicíny považují lékořici za super-zdravou bylinu, má jeden velký problém.

Hlavní složka lékořice – kyselina glycyrrhiziová – která má za následek velice specifickou chuť lékořice, snižuje produkci testosteronu ...

... a toto snížení, i když je reverzibilní (vratné), není zrovna malé.

Negativní účinky kyseliny glycyrrhizové na testosteron byly poprvé objeveny díky studii, ve které vědci zkoumali účinky kyseliny glycyrrhizové na krysách a zjistili, že i velmi malé dávky této kyseliny byly schopné významným způsobem blokovat produkci testosteronu v Leidigových buňkách, prostřednictvím inhibice aktivity enzymu 17β-HSD, který je katalyzátorem produkce testosteronu.

O 11 let později byla provedena studie na lidských subjektech, ve které byl zkoumán vliv lékořice na produkci testosteronu. Zdravým mužům byla podávána dávka 7 g/den lékořice prostřednictvím komerčně dostupných bonbónů (obsahující 0,5 g kyseliny glycyrrhizové). Během čtyř dnů, kdy studie probíhala, se u zkoumaných mužů snížila hladina testosteronu v průměru ze 740 ng/dcl na 484 ng/dcl.

Jinými slovy, během konzumace lékořicových bonbónů se u těchto mužů snížila hladina testosteronu na polovinu z původního množství.

Pozitivní zpráva je, že se jejich hladina testosteronu vrátila do normálu již 4 dny skončení suplementace těmito bonbóny.

3. Polynenasycené mastné kyseliny (PUFA)

Většina olejů, používaná při vaření, jsou čisté rostlinné oleje neboli kapalně oleje získané z rostlinných zdrojů, které byly následně zpracovány různými způsoby.

Pro začátek - většina rostlinných olejů, určených pro vaření, jsou pěkné šmejdy, kvůli jejich nízkému kouřovému bodu (tzv. bodu přepáleni - pozn. autora) a často používaným, různým způsobů rafinace (bělení, deionizace atd.), které mohou v oleji zanechat stopy síranů.

A i když nejsou tyto rostlinné oleje používány pro vaření, jsou doslova pohromou pro Vaši produkci testosteronu.

Zde je velice dobře zpracovaná studie z roku 1997, která jasně demonstruje některé vlivy různých typů živin na mužský organismus, jako:

  • zvýšení celkového přijmu zdravých tuků, zvyšuje produkci testosteronu
  • zvýšený příjem nasycených mastných kyselin (SAFA), zvyšuje hladinu testosteronu
  • zvýšený příjem mononasycených mastných kyselin (MUFA), zvyšuji hladinu testosteronu
  • a zvýšený příjem polynasycených mastných kyselin (PUFA), snižuje hladinu testosteronu

Téměř všechny rostlinné oleje (s výjimkou kokosového, palmového, avokádového a olivového oleje) obsahují polynasycené mastné kyseliny (PUFA).

To, co dělá rostlinné oleje s vysokým obsahem polynenasycených mastných kyselin ještě horší, je fakt, že se mohou skládat také z obávané omega-6 mastné kyseliny.

A to z důvodu, že lidské tělo funguje lépe, je-li poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin někde mezi 1 : 1 a 1 : 2, což jsou poměry těchto kyselin v dobách paleolitu. V současné době se poměr omega-3 k omega-6 pohybuje okolo 1 : 16.

Pokud se poměr posouvá více směrem k omega-6 mastné kyselině, je lidský organismus náchylnější k oxidačnímu stresu, což může mít za následek vznik různých civilizačních chorob.

4. Máta, máta peprná, máta klasnatá

Existuje mnoho druhů máty – máta peprná, máta klasnatá a jejich hybridy. Jedno však mají společné – všechny mají negativní efekt na Vaši hladinu testosteronu.

Pro zjednodušení – zaměřme se na dva nejčastější typy máty, tedy mátu peprnou (Mentha piperita) a mátu klasnatou (Mentha spicata).

Oba tyto druhy se používají pro kulinářské a výrobní potravinářské účely, ale můžeme je také nalézt v drogistickém zboží jako mýdla, šampóny, balzámy na rty a zubní pasty. Většina bylinných čajů rovněž obsahuje extrakty či části těchto rostlin.

A i když je máta velice žádaná pro svou typickou chuť a nezaměnitelnou vůni, s jejími účinky na testosteron už to tak slavné není.

Před 12 lety byla provedena studie, ve které se zkoumaly účinky máty na hormonální aktivitu u samčích jedinců krys kmene Wistar.

Celkově bylo rozděleno 48 jedinců do těchto 4 skupin:

  • 1. skupině byla podávána pouze pitná voda
  • 2. skupině byl podáván čaj z obsahem 20g/l máty peprné
  • 3. skupině byl podáván čaj s obsahem 20g/l máty kadeřavé
  • 4. skupině byl podáván čaj s obsahem 40g/l máty kadeřavé

Výsledky této studie jsou velice zajímavé ve srovnání s referenční skupinou, které byla podávána pouze pitná voda.

U skupiny, které byl podáván čaj s mátou peprnou, došlo ke snížení testosteronu o 23 %. Nicméně u skupiny, které byl podáván čaj s mátou kadeřavou, došlo k celkovému snížení testosteronu o propastných 51 % - a to už rozhodně není malé číslo.

Bohužel zatím nebyly provedeny žádné studie, týkající se vlivu máty na testosteron u mužů. Byl však prokázán negativní vliv máty na testosteron u žen. Podobně jako v případě lněných semen, byl vliv máty peprné zkoumán v souvislosti s potlačením růstu ochlupení v oblasti obličeje u žen (hirsutismus). Zjistilo se, že máta má silně anti-androgenní účinky.

Jelikož pravděpodobně nejste žena, bojující s hirsutismem, ani krysa rodu Wistar, prozatím neexistuje opravdu relevantní studie, která by popsala negativní vliv máty na testosteron u mužů. Ale díky těmto studiím, se můžeme domnívat, že to s vlivem máty na testosteron u mužů bude naprosto stejné, jako u žen anebo krys rodu Wistar.

5. Alkohol

O účincích alkoholu na produkci testosteronu byl již na našem blogu napsán samostatný článek ZDE.

Proto bych jen v krátkosti připomenul negativní účinky alkoholu na produkci testosteronu. U lidí, kteří konzumují alkohol ve velkém množství, dochází k výraznému poklesu hladiny testosteronu.

Je prokázáno, že chroničtí alkoholici mají mnohem vyšší hladinu estrogenu a nižší hladinu testosteronu, než osoby, které alkohol nepijí, nebo si jen občas dají jednoho-dva panáky.

Takže pro shrnutí – alkohol má sice tendenci snižovat hladinu testosteronu a velké množství může působit jako jed, ale nemusíte mít zároveň strach, že jeden panák či 2 – 3 dcl vína z Vás hned udělají eunucha.

6. Sójové produkty

Existuje spousty rozporuplných názoru a témat ohledně konzumace sóji, a jedním z nich je také vliv těchto bobů na produkci testosteronu.

Vzhledem k vysokému obsahu fytoestrogenních isoflavonů (genistein, daidzein, glycitein) přítomných v sóji, se často říká, že sója může vyvolat v těle podobné účinky jako ženský pohlavní hormon – estrogen.

Kromě vysokého obsahu isoflavonů je sója považována za vysoce strumigenní látku, což znamená, že může narušit produkci hormonu štítné žlázy. Potlačená činnost štítné žlázy je považována za jednu z hlavních příčin nízké hladiny testosteronu u mužů.

Sečteno podtrženo: Sója je hotová katastrofa pro produkci testosteronu ve Vašem těle (alespoň dle studií).

7. Trans-tuky

Trans – tuky jsou běžným vedlejším produktem procesu, zvaný hydrogenace. Nebudu zde vysvětlovat proces hydrogenace, který se spíše hodí do nějakého impaktovaného časopisu, nicméně pro všechny normální, o svůj testosteron dbající jedince, je důležité jedno: Potraviny s vysokým podílem trans – tuků jsou většinou potraviny, obsahující ztužené či částečně ztužené rostlinné oleje:

  • průmyslové rostlinné oleje a pokrmové tuky určené pro smažení a pečení
  • margarín a ztužené rostlinné tuky
  • potraviny z fast-foodu
  • bramborové lupínky
  • vdolky a koblihy
  • sušenky, koláče, dorty a polevy

Ale proč jsou vlastně trans – tuky „špatné“ pro Vaše zdraví a produkci testosteronu?

Tak za prvé: Trans – tuky zvyšují riziko vzniku systémového zánětu, a také zvyšují riziko obezity. Nedávno publikovaná studie, zabývající se tímto tématem, dospěla k závěru, že každé zvýšení o 2 % kalorií z trans –tuků bylo spojeno s 23% nárůstem rizika kardiovaskulárního onemocnění.

A za druhé: Trans – tuky obsahují velké množství polynasycených mastných kyselin (PUFA), o jejichž negativním vlivu na testosteron jsem již psal o několik odstavců výše. Ty také snižují množství tzv. „dobrého“ HDL cholesterolu, který je klíčovým stavebním prvkem při syntéze testosteronu. Vysoký příjem trans – mastných kyselin je také spojen se sníženou tvorbou spermií u mužů.

Závěr:

Tak tady je máme – 7 největších potravinových zabijáků Vašeho testosteronu. Takže až příště půjdete do obchodu na nákup, těmto potravinám se raději vyhněte obloukem.

PS: A proč byste se vůbec měli zajímat o svou hladinu testosteronu? Přečtěte si náš článek o rizicích spojených s nízkou hladinou testosteronu ZDE a zjistěte 25 tipů, jak testosteron přirozeně zvýšit zde.


za tým PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Chemický inženýr a odborník na zdravý životní styl. Aktivně se zajímá o nejnovější trendy v oblasti výživy a složení potravinových doplňků, a také studuje jejich pozitivní účinky na organismus.
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog