7 vědecky podložených výhod a benefitů kreatinu

Kreatin je bezpochyby jedním z nejúčinnějších a zároveň také nejprozkoumanějších suplementů na trhu. Jen za posledních deset let byl tento téměř zázračný doplněk podroben stovkám vědeckých studií. Aby byl ale funkční, je nutné se vyhnout nekvalitním “patentovaným směsím”, které v sobě skrývají nejrůznější nefunkční (ale levná) aditiva a raději si připlatit za kvalitnější suplement.

Dokáže zvýšit výkon i sílu sportovců

Začneme něčím, co většinu z vás pravděpodobně vůbec nepřekvapí. Během krátkých a intenzivních tréninkových jednotek kreatin opravdu zvýšil výkonnost, vytrvalost i sílu sportovců.

Vědeckých studií na toto téma bylo provedeno opravdu nepřeberné množství, ovšem jejich metaanalýza (tedy souhrn podobných studií provedených na toto téma) říká, že u pozorovaných atletů došlo k 8% nárůstu výkonu na jedno opakování a k téměř 15% nárůstu vytrvalosti. Důležité je ovšem dodat, že kreatin je účinný pouze v případě, že máte vyřešený trénink (víte, kolikrát týdně cvičit, jaké cviky do tréninku zařazovat atp.).

Zvyšuje hladinu testosteronu

Ačkoliv se tento fakt může zdát dosti překvapivý, mnohé vědecké studie a odborné publikace ho potvrzují. Bylo totiž zjištěno, že suplementace kreatinu zajistí správnou přeměnu testosteronu na dihydrotestosteron (tedy více aktivní adrogen).

Již po jednom týdnu suplementace kreatinu bylo naměřeno zvýšení hladiny DHTST o celých 36%. Právě se zvýšenou hladinou tohoto hormonu úzce souvisí vypadávání vlasů, které mnozí řadí mezi negativní účinky kreatinu. Pravda je ovšem taková, že největší roli hrají v poškozování vlasových folikul genetické predispozice.

Pokud chcete riziko vypadávání vlasů naprosto minimalizovat, může vám pomoci selen či zinek.

Ovlivňuje svalový objem

O tom, že vás kreatin “zavodní” jste jistě také někdy slyšeli. Právě ono zavodnění znamená zvětšení svalového objemu. Nemusíte se bát, že byste po užívání kreatinu výrazně přibrali, neboť veškerá voda ze svalů chvíli po vysazení zmizí. Jak prokázaly další vědecké poznatky, právě ono zvětšení objemu vede posléze i k lepší proteosyntéze, což opět výrazně pomůže budování svalové hmoty.

Je naprosto bezpečný

I přes mnohé fámy, které o kreatinu kolují internetem, je jeho užívání naprosto bezpečné, jak potvrdily další studie. Nemusíte se tedy obávat žádných vedlejších účinků, poškození jater či ledvin ani ničeho podobného. Pokud víte, kdy a jak ho správně dávkovat, přinese vám jen a pouze kladné benefity, ať už se jedná o nárůst svalové hmoty, větší sílu nebo jiné výhody.

Snižuje mentální únavu

Jistě jste si všimli, že kreatin bývá často složkou kvalitních předtréninkových doplňků.

Kromě toho, že dokáže zmobilizovat zásoby ATP, který tělo využije jako zdroj energie při cvičení, je to ale také proto, že dokáže podle některých výzkumů snížit mentální únavu a zároveň s tím zlepšit okysličování mozku a využití kyslíku. Pokud před tréninkem přijmete alespoň 3g kreatinu, dostane se vám lepší koncentrace na trénink a dobrého prokrvení.

Dokáže zpomalit stárnutí

Kreatin nemá využití jen ve sportovní výživě. Podle mnohých odborných textů a výzkumů má své využití i při léčbě celého spektra patologických stavů, včetně oddálení či zpomalení stárnutí.

Zajímá vás jak?

Vápník má tendenci se hromadit v mozku, což může způsobovat odumírání neuronů. Pravidelná suplementace kreatinu dokáže zvýšit ATP v mozku a tato energetická zásoba uvede vápník do pohybu. Teoreticky tedy může být kreatin dobrou prevencí Alzheimerovy či Parkinsonovy choroby, případně i jiných neurodegenerativních onemocnění mozku. Zde ovšem potřebné výzkumy chybí.

K viditelnému výsledku postačí 2-3g denně

Náš článek bychom měli uzavřít tím, že není nutné používat několik desítek gramů kreatinu denně, abyste pocítili pozitivní změny. Tuto zajímavou skutečnost prokázal Ústav chemie potravin a biotechnologií, který ve své studii potvrdil, že pouhé 2g před tréninkem stačí k viditeným výsledkům. Při výběru toho ideálního kreatinu tedy koukejte raději na kvalitu než na kvantitu.

Doufáme, že jsme vám tímto článkem alespoň trošku přiblížili, jak skvělý doplněk kreatin ve skutečnosti je.

Samozřejmě má mnohem více benefitů, jenže obsáhnout všechny do jednoho článku je téměř nemožné. Nejideálnější proto bude, když si nějaký kvalitní kreatin koupíte a sami na sobě vyzkoušíte, jak dobrý opravdu je.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog