8 nejzávaznějších zdravotních rizik u mužů

Staráte se více o své auto než o své tělo? Pravděpodobně většina z vás odpoví, že ano. Často za to může špatná informovanost v oblasti zdraví.

Rozdíl v délce života mezi muži a ženami se zmenšuje, ale stále existuje několik faktorů hovořících proti zdraví mužů. Jedná se především o vyšší míru kouření, pití a roli hraje i tendence mužů nevyhledávat odbornou pomoc.

Zdravotním rizikům lze předcházet, ale důležitá je včasná diagnostika .

Jaká jsou nejzávažnější zdravotní rizika u mužů?

1. Onemocnění jater

Játra jsou orgánem pomáhajícím trávit potravu a absorbovat živiny. Játra zbavují tělo toxických látek a jsou tedy čističkami našeho organismu.

Muži ve většině případů pijí více alkoholu než ženy a s touto skutečností je právě spjato vyšší riziko onemocnění jater. Alkohol a také tabákové výrobky mohou způsobit cirhózu jater a další onemocnění.

Mezi další onemocnění patří virová hepatitida, autoimunitní nebo genetická onemocnění jater, rakovina žlučových cest, rakovina jater a již zmíněné alkoholické jaterní onemocnění.

Pití alkoholu a užívání tabáku zvyšuje šanci na rozvoj těchto onemocnění.

2. Zdraví srdce

Onemocnění srdce existuje v mnoha formách. Všechny formy mohou vést k vážným i smrtelným komplikacím, pokud se na ně nepřijde včas.

American Heart Association uvádí, že více než jeden ze tří dospělých mužů trpí některou z forem kardiovaskulárního onemocnění.

U mužů ve věku do 45 let je také běžný vysoký krevní tlak. Rutinní prohlídky zjistí jen základní věci. Váš lékař by měl udělat mnohem více vyšetření, především na cholesterol, krevní tlak a brát v potaz kouření.

3. Diabetes

Neléčený diabetes může vést k poškození nervů a ledvin, srdečním onemocněním a cévní mozkové příhodě, a dokonce k problémům s viděním nebo slepotou.

Muži s diabetem čelí riziku nižší hladiny testosteronu a sexuální impotence. Jak se říká, vše jsou spojené nádoby, a tato skutečnost může vést k depresím a úzkostem.

Jak se nejlépe vyhnout cukrovce? Jezte zdravě a cvičte. Pokud máte v rodinné anamnéze někoho s cukrovkou, navštivte lékaře a nechte se pravidelně vyšetřovat.

4. Chřipka a pneumonie

Dvě hlavní rizika pro muže jsou chřipka a pneumokoková infekce. Trpí jimi především muži s oslabeným imunitním systémem v důsledku cukrovky, srdečního selhání, AIDS nebo rakoviny. Muži s těmito diagnózami jsou k tomuto onemocnění náchylnější.

Nejvhodnější prevencí je očkování.

5. Rakovina kůže

Rakovina kůže je závažným onemocněním postihujícím mnohem více muže než ženy. Toto onemocnění navíc postihuje především muže po padesátce.

Před rakovinou kůže se můžete chránit nošením dlouhých rukávů a kalhot. Vhodné jsou také sluneční brýle, ale především používejte opalovací krém!

Na přímém slunci byste se neměli pohybovat v pravé poledne.

6. CHOPN a další respirační onemocnění

Mnoho onemocnění dýchacích cest začíná nevinným kašlem, především u kuřáků. Kašel ale vede k životu ohrožujícím stavům, jako je rakovina plic nebo CHOPN (chronická obstrukční nemoc plic).

Všechny tyto stavy ovlivňují schopnost dýchat.

V poslední době se vyskytuje mnohem více mužů s rakovinou plic než v minulosti.

Kouření zůstává hlavní příčinou rakoviny plic. Kouříte více než 30 let? Doporučujeme vyšetření plic.

7. Erektilní dysfunkce

Erektilní dysfunkce není život ohrožující nemoc, ale signalizuje zdravotní problémy. Problém se týká především mužů po padesátce. Muži s tímto problémem často uvádějí menší chuť do života a působí deprimovaně.

Erektilní dysfunkce je nejčastěji způsobena aterosklerózou. Jedná se o stejný proces způsobující infarkty a mrtvice.

Toto onemocnění znamená ve velké části případů špatnou průchodnost cév a signalizuje kardiovaskulární onemocnění.

8. Rakovina prostaty

Mezi nejzávažnější zdravotní rizika patří i rakovina prostaty. Rakovina prostaty je obecně pomalu se vyvíjející onemocnění a většina mužů s touto diagnózou žije podstatnou délku života.

Rané fáze rakoviny prostaty nemusí mít žádné symptomy. V pozdějších fázích se začnou objevovat první symptomy, které zahrnují častou nebo náhlou potřebu močení, bolesti při močení, stopy krve v moči nebo spermatu, bolesti ve stehnech, bocích nebo v dolní části zad.

Existují také rizikové faktory úzce spojené se zvýšenou pravděpodobností rakoviny prostaty. Patří mezi ně stáří, rodinná anamnéza, genetika, strava a životní styl.

Zatímco faktory jako věk, rodinná anamnéza a genetika jsou mimo vaši kontrolu, můžete snížit riziko vzniku rakoviny prostaty pomocí přidání omega-3 do stravy, udržování tělesné hmotnosti a pravidelného cvičení.

Pestrý jídelníček je základem zdraví

Vždy myslete na výběr vhodné stravy a sestavujte si jídelníček dostatečně pestrý.

Zvolíte-li špatnou stravu a k tomu její nedostatek, můžete tím zapříčinit řadu zdravotních komplikací. Budete-li se, co se týče stravy, řídit těmito radami, můžete tak zabránit tomu, abyste v pozdějším věku začali navštěvovat doktory a brát spoustu léků.

Nepřejídejte se, omezte konzumaci soli, dodržujte pitný režim bez slazených nápojů, omezte tučné pokrmy, nahraďte jednoduché cukry a zvyšte příjem vlákniny.

Můžete se svěřit do rukou odborníků, prolistovat si celou škálu literatury, nicméně účinnější je zaměřit se na sebe a uvědomit si, zda je vaše strava zdravá, zda jste se dnes zase přejedli, nebo se odbyli něčím nezdravým.

Co se může stát, když budete jíst nezdravě? Zdravotních rizik je zde hned několik.

Jedná se o obezitu a nadváhu, kardiovaskulární onemocnění, vysoký krevní tlak, cukrovku druhého typu, řídnutí kostí (osteoporóza) nebo zhoubné nádory.

Nedostatek spánku přináší zdravotní rizika

Doba spánku člověka by měla být 8 hodin. Spíte-li méně, můžete si přivodit spánkový deficit. Během spánku se regeneruje centrální nervový systém a pokud tomuto procesu zamezíme, může se objevit zhoršené myšlení, paměť a pozornost.

Při nedostatku spánku si dejte pozor na zpomalené reflexy. Obzvláště nebezpečné to je pro dálkové řidiče z povolání. Pokud byste nespali 24 hodin, je to jako byste vypili 5 alkoholických drinků.

Pokud spíte pouze 5 hodin denně, může u vás nastat problém s hormonem zvaným leptin – hormon navozující pocit sytosti regulující ukládání tuků v těle. S tím souvisí i přibírání na váze a zvětšení obvodu v pase.

Závěr:

Zdravotní rizika na nás číhají na každém kroku. Důležité je nebýt ve stresu, žít zdravým životním stylem, mít pohyb a pestrý jídelníček, a vyvarovat se nešvarům jako je kouření a přehnané pití alkoholu.

Vybrali jsme pro vás jen 8 nejzávažnějších zdravotních rizik, ale rozhodně by se o dalších rizicích dal napsat dalších článek.

Zamyslete se nad jednotlivými body a snažte se vyvarovat zlozvykům, které zvyšují nebezpečí onemocnění vážnou chorobou.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog