9 pozitivních účinků sauny na lidský organismus

Pozitivní účinky saunování na lidský organismus jsou známé od pradávna.

Každá kultura má svůj způsob využívání tepla pro relaxaci, terapii a rituály. Starověké římské lázně, indiánské potní chýše, moderní turecké parní lázně nebo trendové americké vířivky.

Jedním z nejstarších a nejúčinnějších způsobů využívání tepla je saunování. Sauny byly využívány po tisíce let ve Finsku, odkud se jejich sláva postupně rozšířila do téměř celého světa.

Ve Finsku je sauna národní zábava.

Není důležité na kolik stupňů je sauna rozehřátá nebo jakou má úroveň vlhkosti, účinky na organismus jsou podobné.

Při sezení v sauně se zvyšuje srdeční frekvence a krevní cévy se rozšiřují. V sauně se zvyšuje srdeční frekvence na 100–150 tepů za minutu.

Sauna má mnoho blahodárných účinků na lidský organismus. Podívejme se na 9 z nich.

1. Ustojíte letní tropické dny

Připadáte si v létě více unavení a utahaní?

Jedním z mnoha pozitivních účinků saunování je i příprava na letní vedra. Řada lidí saunování přes léto vynechává, což je ale chyba.

Pravidelná návštěva sauny je klíčem k tomu, aby si tělo navyklo na zvládání letních veder a lépe si poradilo s termoregulací. Výhodou je i skutečnost, že se budete v létě méně potit.

2. Saunování je výhodné pro zvýšení sportovního výkonu

Pravidelnými návštěvami sauny můžete zvýšit dobu sportování do vyčerpání až o 32 % a zvýší se i celkový výkon.

I zde platí, že pokud se chcete při výšlapech, jízdě na kole, při běhání a podobných aktivitách cítit lépe, nevynechávejte v létě saunu.

3. Posílení imunity a uvolnění ucpaných dutin dýchacích cest

Máte ucpaný nos, cítíte se často nemocní?

Sauna má blahodárné účinky, jak na uvolnění nosních dutin, tak na posílení imunity.

Saunování v zimních měsících slouží jako prevence proti nemoci horních dýchacích cest. Střídání tepla a chladu spustí blahodárné biologické pochody v těle.

Díky saunování se můžete vyhýbat častým nachlazením. V sauně se posiluje sliznice a tělu pak nevadí přechody z teplého prostředí do studeného.

4. Sauna zmírňuje bolesti

Zvýšená cirkulace krve může pomoci snížit bolesti svalů, zlepšuje pohyby kloubů a zmírňuje bolesti spojené s artritidou a revmatismem.

5. Zlepšení kardiovaskulárního zdraví

Snížení úrovně stresu při návštěvě sauny může být spojeno s nižším rizikem kardiovaskulárních příhod.

Podle studie prováděné ve Finsku, které se zúčastnilo 2315 mužů, se zjistilo, že pravidelná návštěva sauny snižuje riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění.

Muži, kteří navštěvovali saunu čtyřikrát až sedmkrát týdně, měli o 63 % nižší riziko kardiovaskulárního onemocnění ve srovnání s muži, kteří navštěvovali saunu jen jedenkrát týdně.

Stále je potřeba více výzkumů, které by konkrétní vztah mezi úmrtím na kardiovaskulární onemocnění a saunováním potvrdily.

6. Pomoc při astmatu

Trpíte astmatem? Pokud byste pravidelně navštěvovali saunu, můžete najít úlevu od některých příznaků.

Sauna pomáhá při otevření dýchacích cest, uvolňuje hlen a snižuje stres.

7. Vliv na snížení rizika onemocnění Alzheimerovou nemocí

Výsledky studie zveřejněné ve Finsku ukazují vliv saunování na snížení rizika onemocnění Alzheimerovou nemocí či demencí.

Do studie se zapojilo 2315 zdravých mužů ve věku 42–60 let. Výzkum ukázal, že častější pravidelné saunování snižuje riziko onemocnění těmito nemocemi.

Jedná se o studii, která ale 100 % nedokazuje přímý vliv saunování na snížení rizika těchto chorob.

8. Snížení stresu

Stres je jedním z hlavních důvodů úbytku testosteronu v těle.

Pokud jste ve stresu vaše tělo uvolňuje stresový hormon kortizol, který blokuje účinky testosteronu.

Sauna může pomoci odbourávat stres a dopřát tělu odpočinek. Změnu nečekejte přes noc, jedná se o dlouhodobější proces.

Saunování je příjemný způsob, jak odbourat fyzické i duševní vyčerpání, negativní myšlenky a pocity. Důležité je také omezení konzumace alkoholu. Není vhodné jít do sauny pod vlivem alkoholu.

Stres můžete vedle sauny odbourávat také procházkami v přírodě či plaváním.

9. Saunování má vliv na hladinu testosteronu

V neposlední řadě přináší proces saunování i jednu nezanedbatelnou výhodu.

Sauna dokáže odbourat stres pomocí snížení stresového hormonu kortizolu a udržuje rovnováhu mezi hormony.

Saunování dokáže už po hodině ovlivnit hladinu testosteronu. Výsledek pochází ze zahraničí, kde se touto skutečností zabývali vědci. Důležité ale je při saunování mít dostatečné množství tekutin v těle.

Závěr:

Saunování je blahodárný proces. Můžete ho brát jako pravidelný rituál, kdy „vypnete“ a dopřejete svému organismu skvělý odpočinek a uvolnění.

Saunování byste měli provádět pravidelně. Můžete začít chodit do sauny na chvíli a jednou za týden. Postupně můžete intervaly zvyšovat a chodit častěji.

Důležité je dodržovat doporučení a nepřehánět dobu strávenou v sauně.

Sauna prospěje vašemu tělu a zvýšíte i šanci na zvýšení hladiny testosteronu v těle.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog