9 zaručených tipů, jak předejít infarktu

Jste často ve stresu, špatně spíte a k tomu kouříte?

Máte kvůli tomu obavy ze srdečního infarktu?

Obavy jsou na místě. I přesto se ale dá srdečnímu infarktu předcházet.

Co to je srdeční infarkt a jak k němu dochází?

Hlavním úkolem srdce je čerpání okysličené krve do celého těla.

Zjednodušeně se pak krev odčerpaná od kyslíku přesune do plic, kde se znovu okysličí a putuje do srdce, které ji dále šíří.

Každá část vašeho těla potřebuje kyslík, včetně srdce.

Pokud je průtok do srdce výrazně omezen nebo není vůbec, dochází k infarktu.

Srdeční záchvaty se objevují kvůli zúžení nebo omezení tepen vedoucích do srdce

Ateroskleróza je pomalá tvorba cholesterolu, tuku a dalších sloučenin na stěnách tepen. Toto nahromadění se nazývá odborně plak.

Pokud z důvodu zanesení cév neproudí delší dobu do srdce kyslík a další důležité živiny, neproudí ani do zbytku těla. „Hladovějící“ srdce nemá živiny k přežití a nastává ischémie.

Ischémie vedoucí k úmrtí nebo poškození srdečních svalů se nazývá infarkt myokardu.

Rozsah poranění srdce se odvíjí od doby nedostatku kyslíku a živin putujících do srdce a množství srdeční tkáně, která je od živin odříznuta.

V případě poškození srdečního svalu vzniká jizva. Hojivý proces je dlouhý a srdeční sval už není nikdy tak silný jako byl před infarktem.

Jaké typy srdečního infarktu existují?

Zástava srdce – může se objevit z různých příčin, všechny ale zahrnují elektrické impulsy, které potlačují srdeční rytmus.

ST-segment Elevation Myocardial Infarction (STEMI) – koronární tepna se úplně zablokuje a zbavuje velkou část srdce nezbytného kyslíku. Tento typ infarktu je nazýván jako masivní infarkt a je vždy fatální.

Non-ST-segment Elevation Myocardial Infarction (NSTEMI) – oproti STEMI je průtok krve do srdce omezen, ale není zcela zablokován. Tento typ je mírnější, ale způsobuje vážné poškození srdce.

Infarkt může přijít i bez příznaků. Je označován jako tichý srdeční záchvat. Je nebezpečný a způsobuje poškození srdce. Srdce bude poškozeno vždy, pokud mu bude nějakým způsobem odříznut kyslík.

Existuje několik zaručených tipů, které můžete udělat ještě dnes a srdečnímu záchvatu tak předejít. Ptáte se jakých?

Představujeme vám 9 zaručených tipů, jak předejít infarktu.

1. Přestaňte kouřit

Kouříte? Riziko infarktu a dalších problémů se srdcem je mnohem vyšší.

Cigaretový kouř způsobuje mnoho problémů a v kombinaci s jinými rizikovými faktory exponenciálně zvyšuje riziko infarktu.

Chemické sloučeniny v tabáku poškozují srdeční svaly, arterie a krevní cévy.

Sloučeniny v tabáku vedou k ateroskleróze a ucpávání cév, což může způsobit infarkt.

Oxid uhelnatý obsažený v tabáku zvyšuje krevní tlak a puls. Srdce musí pracovat mnohem více, aby získalo z krve potřebný kyslík.

Pokud přestanete kouřit a užívat i jiné formy tabáku, projeví se pozitivní účinky už během jednoho roku po poslední cigaretě.

Není důležité, jak dlouho jste kouřili, ale vždy pomůže, když přestanete.

2. Konzumujte zdravé potraviny

Jedním z nejlepších způsobů, jak se chránit před srdečním onemocněním a infarktem, je zásobovat tělo zdravými potravinami.

Potraviny a nápoje, které denně konzumujete, mají vliv na hladinu cukru v krvi, krevní tlak, cholesterol a váhu.

Potraviny ovlivňují, jak usilovně musí vaše srdce pracovat, aby mohlo pumpovat krev do celého těla. V souvislosti s nezdravými potravinami se mohou cévy postupně ucpat a vést k infarktu.

Dobrým prvním krokem je stravovat se zdravými potravinami. Velmi vhodné je ovoce, zelenina, jídla s velkým obsahem bílkovin a nízkým obsahem tuku.

Omezení nezdravých potravin, cukru a rafinovaných mastných potravin je správnou volbou. Dochází také k menšímu nárůstu tělesné hmotnosti.

Důležitá je hladina cukru v krvi.

Diabetes typu 2 zvyšuje riziko srdečních chorob a infarktu.

Hlídání hladiny cukru v krvi je důležitým krokem ke snížení rizika infarktu.

Nezdravé je i stravování se potravinami s vysokým obsahem soli.

Nebezpečný je i cholesterol a triglyceridy. Jedná se o mastné sloučeniny způsobující ucpávání cév a omezující tak průtok krve.

Kombinace s jinými rizikovými faktory jako je nadváha a vysoký krevní tlak, výrazně zvyšuje riziko infarktu.

3. Pijte méně alkoholu

Spotřeba alkoholu může mít výrazný vliv na váš zdravotní stav. Vše se odvíjí od množství pozřeného alkoholu.

Příliš velké množství alkoholu sebou může přinést problémy se srdcem a vést tedy i k infarktu.

Alkohol mimo jiné přispívá k depresím a obezitě.

Existují výjimky, ale důležité je především množství alkoholu. Je známo, že jedna sklenička piva denně je naopak tělu velmi prospěšná.

4. Hlídejte si tělesnou hmotnost

Pokud trpíte nadváhou, vaše srdce musí pracovat mnohem usilovněji. Vaše tělo má navíc problémy s kontrolou hladiny cukru v krvi a krevním tlakem.

Snížení nadváhy může být prioritním krokem k lepšímu zdraví a menší pravděpodobnosti infarktu.

Již ztráta 5 % tělesné hmotnosti přináší výrazný vliv na celkové zdraví – snížení cukru v krvi, krevního tlaku a cholesterolu.

5. Nezanedbávejte spánek

Spánek slouží pro tělo jako mechanismus pro regeneraci a omlazení.

Bez dostatečně kvalitního spánku může dojít k narušení vašeho zdraví.

Pro většinu dospělých je 8 hodin spánku dostačujících pro plnou regeneraci a odpočinek.

Málo spíte a jste unavení? V závislosti na únavě můžete udělat některé špatné kroky jako je přejídání. Tělo si žádá doplnění energie a nejlépe budou působit cukry.

To může odstartovat potíže s krevním tlakem a cukrem v krvi.

Pro spánek si vytvořte dostatečně příjemné prostředí a dlouho neponocujte.

V případě, že máte se spánkem i nadále problémy, poraďte se s lékařem, může se jednat o potíže řešitelné lékařsky.

6. Méně se stresujte

Jste často ve stresu? Pokud ano, tělo na stres může reagovat různými způsoby.

Stres může vést k nezdravým činnostem jako je kouření, pití alkoholu nebo přejídání.

Dále působí stres negativně na duševní pohodu a způsobuje deprese a pocity úzkosti.

Dobrou preventivní strategií pro předejití infarktu a jiných srdečních onemocnění je naučit se zvládat stresové situace.

Existuje mnoho strategií, jak se naučit ovládat stres. Patří mezi ně meditace, cvičení nebo odstranění zdrojů stresu.

7. Navštěvujte pravidelně lékaře

Pokud se u vás vyskytuje jeden nebo více rizikových faktorů vedoucích ke kardiovaskulárním onemocněním, měli byste navštěvovat svého lékaře pravidelně.

Pravidelné návštěvy lékaře přinesou možnost sledovat stav vašeho těla – hladina cukru v krvi, hladina cholesterolu, hmotnost a další.

Lékař vám navíc dokáže poskytnou drahocenné rady, co můžete v životě změnit, abyste zůstali zdravější.

Mezi rizikové faktory patří také rodinná anamnéza srdečních onemocnění.

Lékaři se spíše vyhýbáte? Můžete si tím způsobit nepříjemné zdravotní obtíže, které byly v dřívější fázi řešitelné.

8. V případě nutnosti zvažte využití léků

Můžete vést zdravý životní styl, cvičit a jíst zdravě, ale i přesto je někdy potřeba předejít riziku infarktu.

Lékařské postupy jsou velmi účinné pro snížení krevního tlaku, hladiny cholesterolu a udržení zdravé hladiny cukru v krvi.

Nicméně změny v životním stylu mohou být v některých případech mnohem účinnější.

Ale u některých lidí je lék jediným a správným řešením.

Důležitá je komunikace s lékařem a pravidelné návštěvy, kterými se dá nebezpečným příznakům zabránit nebo je zmírnit.

9. Strategie prevence s ohledem na věk

Výše uvedené body jsou dobrými radami pro každý věk. Je jedno jestli jste na startu života nebo v pokročilém věku.

Nikdy není brzy ani pozdě začít o své tělo a srdce pečovat.

V každém věku můžete učinit inteligentní volby, které pozitivně působí na vaše srdce.

Ve 20 letech

Tento mladý věk je dobrý pro správné nastavení zdravého životního stylu.

Okolo 20 let věku můžete často sportovat, mimo jiné je to ideální čas přestat kouřit.

V tomto věku si najděte lékaře, kterému budete důvěřovat a pravidelně ho budete navštěvovat.

Čím dříve si osvojíte zdravé návyky, tím pro váš budoucí život lépe.

Ve 30 letech

Jedná se o věk, kde se nejpravděpodobněji zajímáte o svou kariéru a založení rodiny.

Nesmíte se ale přestat soustředit na své zdraví.

Svým dětem můžete být správným příkladem v oblasti životního stylu a můžete je naučit správné postupy.

Vzhledem k tomu, že se zvyšuje vaše zodpovědnost, naučte se ovládat stres.

Ve 40 letech

Pokud jste čekali až do 40 let a až nyní se začali soustředit na své zdraví, není vše ztraceno.

Nikdy není příliš pozdě začít se správnými kroky.

V pozdějším věku se zpomalí metabolismus. Sledujte více svou váhu a svůj jídelníček.

Tento věk je vhodný pro kontrolu hladiny cukru v krvi.

V 50 letech

Věk okolo 50 let je věkem stárnutí. Když stárnete, stárne i vaše srdce.

Je to důležitý čas věnovat vyšší pozornost právě tomuto důležitému orgánu.

Popřemýšlejte nad svou stravou. Musí obsahovat hodně ovoce a zeleniny, potraviny s vysokým obsahem vlákniny a nízkým obsahem tuku.

Ve věku 60 let a více

Jediný rizikový faktor, který nemůžete ovlivnit je stárnutí.

Starší lidé jsou vystaveni většímu riziku srdečního onemocnění, než mladí.

V tomto věku je důležité hlídat si tělesnou hmotnost a častěji navštěvovat lékaře.

I ve věku nad 60 let není pozdě na změny v jídelníčku a v životním stylu.

---

Pokud už jste infarkt dostali, nejste bez šance vést klidný život. Klíčové je, jak byl infarkt silný a jaké zanechal následky.

Dostali jste po infarktu nové léky? Konzultujte je s lékařem a sledujte na sobě jejich účinky.

Někteří lidé po infarktu zaznamenají změnu duševního zdraví – trpí depresemi a úzkostí.

Poraďte se s lékařem, který vám může poradit, jak se s tímto stavem vyrovnat emocionálně.

Závěr:

Bez ohledu na váš věk je vždy důležité udržovat zdraví vašeho srdce.

Zatímco srdeční infarkt je v mladém věku neobvyklý, v pozdější fázi života se riziko tohoto jevu zvyšuje.

I v mladém věku tak nezapomínejte na snížení rizikových faktorů.

Chcete zabránit infarktu a kardiovaskulárním onemocněním? Dodržujte zdravou výživu, cvičte a žijte zdravým životním stylem.

Díky tomuto můžete žít dlouhý život bez potíží.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog