Bílý zabiják a jeho vliv na testosteron

Jíme ho všichni, často ho jíme hodně a pravidelně. Řeč není o nikom jiném než o bílém zabijáku testosteronu - cukru.

Cukr je obsažen téměř ve všem a někteří výrobci jej do výrobků přidávají pro lepší chuť. Život bez cukru si už lidstvo v podstatě neumí představit. Cukr se začíná přidávat i do potravin, ve kterých v minulosti nebýval – cukr je do jisté míry „trend“.

Cukr není ani tak záludný při občasné konzumaci, ale v množství, které sníme.

Sníte něco s cukrem a čekáte, že budete mít více energie? Opak je pravdou, protože budete zralí spíše na postel.

Proč tomu tak je?

Důvod je jednoduchý. Po konzumaci cukru stoupne hladina glukózy v krvi. Následně začne slinivka břišní produkovat inzulín regulující množství cukru v krvi.

Platí zde přímá úměrnost. Čím více cukru je v krvi, tím vyloučí slinivka větší množství inzulínu. V lidském těle dochází v tomto případě ke kolísání hladiny cukru a k hormonálním výkyvům.

Z tohoto důvodu se v těle mohou začít objevovat látky podporující záněty a ukládání tuků v těle. Tuky se ukládají také kolem orgánů a uvnitř cév. Důsledkem je pak onemocnění srdce a obezita.

Bílý cukr může způsobovat zubní kaz a vysoký cholesterol.

Bílý cukr výrazně ohrožuje hladinu testosteronu u mužů

Jak na cukr reagují muži? Muži by měli být na pozoru, jelikož sladké mužskému organismu vůbec nesvědčí. Nemusíte se ale sladkého vzdávat úplně. Se sladkým se to jen nesmí přehánět. I zde platí všeho s mírou.

Cukr způsobuje u mužů deprese a výrazně se zvyšuje riziko ztráty pohlavního hormonu testosteronu. Pokles hladiny testosteronu může být až o 25 %.

Muži mají největší hladinu testosteronu po ránu. Je to způsobené nocí, ve které muži hladoví a hladina glukózy je tak nejnižší.

Správná hladina cukru v krvi, inzulínu a pohlavní hormony jsou propojeny možná více než jste si mohli myslet.

Cukr vytváří odolnost vůči leptinu. Látka leptin brzdí chuť k jídlu. Pokud ale jíte příliš cukru mozek již na „volání“ leptinu nereaguje. Leptin tak následně zvýší index tělesné hmotnosti a sníží hladinu testosteronu v těle.

Bílý cukr je nebezpečný, ale čím ho nahradíte?

1. Med

Med na rozdíl od cukru obsahuje antioxidanty, posiluje imunitu a má i protizánětlivé účinky. Med můžete využít na vaření, pečení, ale i velmi dobře si s ním můžete osladit čaj.

2. Nerafinovaný třtinový cukr

Sedíte v kavárně a můžete si vybrat čím si osladíte šálek kávy? Sáhněte po třtinovém cukru.

Tento druh cukru obsahuje řadu vitamínů, minerálních látek a enzymů.

Třtinový cukr má oproti bílému cukru výhodu, že při jeho výrobě z něj nebyla odstraněna melasa, která způsobuje jeho hnědou barvu. Je lepší tedy sáhnout po třtinovém cukru, ale i tak všeho s mírou. Nemělo by se to s cukrem přehánět v žádné formě.

3. Melasa

Pojem melasa označuje hustý sirup černé barvy, který vzniká z cukrové třtiny.

Získává se při výrobě cukru z cukrové třtiny. Zajímavostí je, že v místech, kde se cukrová třtina pěstovala, byla melasa hlavní potravou pro domorodce.

V těchto oblastech se u domorodců nevyskytovala rakovina, lepra, ale ani žádné degenerativní kloubní onemocnění.

4. Stévie

Stévie je rostlina využívaná ve zdravé výživě. Prodává se ve formě tablet nebo v tekutém stavu.

Stévie je vhodná pro diabetiky. Nehledejte v ní žádné kalorie, stévie je nekalorická.

5. Umělá sladidla

Jedná se o potravinářskou přísadu s větší sladkostí, než má cukr. Dávejte si ale i tak pozor! Při nadměrné konzumaci mohou způsobit cukrovku prvního stupně.

Závěr:

Propojení mezi konzumací sladkých pokrmů a hladinou testosteronu je jednoznačné. Možná si po přečtení našeho článku říkáte – to už nemůžu jíst nic sladkého? Můžete!

Zde platí, že nic se nemá přehánět. Stejně tak ale můžete ke slazení využívat i jiných sladidel jako je med, stévie či nerafinovaný třtinový cukr.

Myslete i na konzumaci sladkých pokrmů těsně před spaním a raději se jí vyvarujte.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog