Dash dieta, nejlepší dieta proti vysokému krevnímu tlaku

Není dieta jako dieta. I takto bychom mohli začít tento článek o jednom z druhu diety. Slyšeli jste někdy o dash dietě?

Dash dieta je zkratka z anglického Dietary Approaches to Stop Hypertension. Volně bychom mohli anglický originál přeložit jako - dieta vedoucí ke snížení vysokého krevního tlaku. Ano, dash dieta je nejlepší volbou diety, pokud trpíte vysokým tlakem.

Sodík je nejdůležitější součástí dash diety

Důležitým prvkem v této dietě je sodík. Podle sodíku se dash dieta dělí na nízkosodíkovou a standardní.

Pokud zvolíte nízkosodíkovou variantu, bude příjem sodíku během diety do 1500 mg za den. V případě standardní dash diety je příjem sodíku do 2300 mg za den.

Kde hledat sodík? Sodík se vyskytuje v řadě potravin, bohužel některé z nich nejsou příliš zdravé. Mezi ty nezdravé nebo méně zdravé řadíme klobásy, uzeniny, chipsy, instantní polévky či solené a pražené ořechy.

Máte po ruce luštěniny, zelí, jablka nebo listovou zeleninu? Určitě sáhněte po těchto zdravých potravinách plných sodíku.

Během dash diety konzumujete v minimálním množství cukr a živočišné produkty.

Pro koho je dash diety vhodná?

Dash dieta je vhodná pro muže a ženy ve věkové kategorii 20 let a více. Lidé ve věku nad 50 let by měli dash dietu držet trvale. Jídelníček totiž řeší částečně problémy s vysokým krevním tlakem, diabetem a chronickým onemocněním ledvin.

Během dash diety můžete shodit až 5 kg. Efekt se násobí, pokud také aktivně cvičíte, minimálně 2-3x týdně. Nejlepší variantou je během této formy diety sportovat.

Dieta tedy není vhodná jen pokud potřebujete shodit pár kil, ale doporučujeme ji všem lidem trpícím vysokým krevním tlakem.

Jaké hledat výhody dash diety?

Dash dieta je typem diety, která vám nebude nijak vadit. Není problém nakombinovat velmi chutná a pestrá jídla. Určitě se nebudete cítit, že jste nějak omezováni.

Dash dietu doporučujeme všem, kteří neměli s ostatními dietami dobré zkušenosti nebo se nechtějí výrazněji omezovat. Pestrost jídelníčku dopomáhá k tomu, že si můžete myslet, že žádnou dietu nedržíte.

Jaké jsou nesporné výhody této diety?

Klíčovou výhodou je úprava vysokého krevního tlaku. Je to zásadní přínos diety, a hlavní důvod ji začít držet. Hubnutí je u této diety až druhotným a příjemným bonusem.

Dash dieta není nijak náročná na potraviny. Můžete si s chutí dopřát i sladká a mastná jídla. Ale pozor – určitě s mírou.

Pokud jste u některých diet byli zvyklí na počítání kalorií, tak u této diety na to zapomeňte. U dash diety se kalorie nepočítají.

Dash dieta snižuje riziko vzniku rakoviny, především u tlustého střeva a prsu. Vedle toho, že dash dieta snižuje riziko cukrovky, také příznivě ovlivňuje zdraví vašeho srdce.

Jídelníček můžete mít velmi chutný a pestrý

Dash dieta umožňuje konzumovat ovoce, zeleninu, ryby, celozrnné výrobky, nízkotučné mléčné výrobky a luštěniny. V menším množství si můžete dopřát drůbež, červené maso, tuk a sladkosti.

Pozor na množství soli. Sůl můžete nahradit bylinkami.

Jídelníček byste si měli připravit pestrý. Potraviny obsahující nasycený tuk nejsou pro tuto dietu vhodné. Kalorie si počítat nemusíte, ale jíst byste měli rozumně a neměli byste se přecpávat.

Pokud to dodržíte, nepřesáhnete hranici 2000 kalorií a dieta bude v pořádku.

Jak může jídelníček vypadat?

Snídaně: nízkotučný jogurt s ovocem a cereáliemi

Svačina: sušené ovoce (ideální je například čtvrtinu hrnku rozinek a oříšků nebo třetinu hrnku nesolených mandlí)

Oběd: 3/4 hrnku kuřecího masa, zeleninový salát a dva krajíce celozrnného chleba

Večeře: 80 gramů libového hovězího masa s pečeným bramborem, kyselou smetanou, mlékem a jablkem

Závěr:

Sečteno a podtrženo – dash dieta není vůbec špatným řešením, jak bojovat s vysokým krevním tlakem. V žádném případě, ale nevysazujte žádné léky, pokud je vám lékař předepsal.

Dash dieta je skvělým pomocníkem také při hubnutí a bojovníkem proti cukrovce. Určitě ale neočekávejte primárně rychlé hubnutí, dieta je spíše určená ke zlepšení zdravotního stavu.

Nedoporučuje se u této diety pít alkohol. Dávejte si pozor na přísun kofeinu. Kofein jako takový neovlivní dietu, ale může krátkodobě zvýšit krevní tlak.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog