Jak se vypořádat se stresem?

Důležitý projekt v práci se nevyvíjí podle představ, nastanou finanční potíže a je potřeba zaplatit splátku nebo se blíží důležitý test či zkouška. To je jen několik příkladů, které nás čas od času vystresují.

Stres je reakce na podnět, kdy je náš organismus vystaven zátěži nebo situaci, která je vyhodnocena jako riziková a nebezpečná.

Stresory vyvolávající stres v našem organismu dělíme na 3 velké skupiny.

1. Stresory fyziologické

Mezi fyziologické stresory patří různé bolesti, nemoci, nedostatek jídla, vody, ale i okolní podmínky jakými jsou zima, kouř nebo hluk.

2. Stresory psychické

Do psychických stresorů řadíme různé podněty, která v nás vyvolávají pocit ohrožení nebo nebezpečí.

Jedná se o negativní emoce, strach z očekávání, únavu a úzkost.

3. Stresory sociální

Mezi sociální stresory řadíme tlak společnosti, úmrtí v rodině, rozvod nebo hádky.

...

Organismus pod stresem reaguje neočekávatelně a snaží se s nepříjemnou situací vyrovnat. Na sobě to poznáte tím, že se začnou objevovat fyzické i psychické reakce.

Víte, že si s tímto problémem můžete poradit hravě sami? Abyste mohli být vítězi nad stresem, musíte vědět, jak na něj.

Jaké jsou hlavní příznaky stresu? Dá se stres jednoduše poznat, aniž bych musel za odborníkem? Za psychologem nebo psychiatrem určitě hned chodit nemusíte.

Stres na sobě dokážeme hravě poznat

Mezi jeden z příznaků stresu patří nerozhodnost.

Jedná se o situaci, kdy si musíme vybrat. Často se jedná o nějakou zásadní věc, například když investuji velké peníze do určitého projektu, neprodělám? Tato situace může velmi hravě vyvolat stres.

Dalším příznakem je i změna denního rytmu, kde řadíme problém s usínáním či samotným spánkem.

Vidíte svět v „černých barvách“? Pokud ano, může to být jeden z příznaků stresu.

Může dojít až ke ztrátě chuti k jídlu nebo naopak se chuť k jídlu prudce zvyšuje. Často se lidé uchylují k návykovým potravinám – káva, čokoláda a další.

Řada lidí se snaží řešit stres alkoholem. Stoupá jeho spotřeba a kuřáci navíc ve stresu zvyšují množství vykouřených cigaret.

Během stresu se zhoršuje koncentrace a zvyšuje se snaha vyhnout se práci. S tímto problémem je spojena i potíž s množstvím odvedené práce, která se snižuje či zhoršuje se její kvalita.

Stres na sobě poznám, ale jak proti němu bojovat?

Stresu se musíte postavit čelem. Máte problémy v práci s kolegou nebo s nadřízeným? Promluvte si s ním, a zkuste tak problém vyřešit.

Pokud ale víte, že se s kolegou či nadřízeným v práci nedomluvíte a máte-li jinou možnost, pak můžete přejít na jinou pozici nebo změnit zaměstnání, kde se vám bude dařit lépe.

Špatným řešením není vyhledat sociální podporu. Máte těžkou chvíli? Obraťte se na přátele, kteří vás buď jen vyslechnou, nebo vám pomůžou, je-li to v jejich silách.

Řešením může být i sebeovládání.

Můžete využít poznatků o řízeném dýchání – občas pomůže, když se párkrát zhluboka nadechnete a vydechnete.

Pokud může pomoci distancování se, využijte toho. Jde o odvracení se od toho, co se děje. Řešte problém, až nastane. Neřešte to, co se vás přímo netýká.

Vyhledejte pozitivní stránky stresové situace

V některých případech je potřeba vyhledat pozitivní stránky problému. Jste nemocní? Výhodou může být to, že nepůjdete do práce a odpočinete si.

Často musíte přijmout osobní zodpovědnost. Zajděte za šéfem a se situací ho obeznamte. Uděláte chybu na pracovišti, sdělte mu, co se stalo.

V nejzazších případech může snaha vyhnout se stresové situaci vést až k výpovědi z práce, ve které to nezvládáte.

Čím se teda řídit, když chceme zvládnout stres?

Určitě snižte úroveň toho, co vás zatěžuje. Řešte problémy, ale pokud to není ve vašich silách, změňte prostředí. Nezapomeňte si zachovat tvář a pozitivní obraz sám sebe.

Vnitřně si zachovejte emocionální klid a zlepšete si své životní podmínky.

Pokračujte v sociální interakci. Vycházejte s ostatními lidmi v týmu a situace se zlepší.

Závěr:

Stres rozhodně nepodceňujte, ale nebojte se, že by se s ním nedalo bojovat.

Často můžete stres obejít, pokud se na důležitou schůzku nebo zkoušku dobře připravíte. Komunikujte s okolím o svých pocitech a případných situacích.

Nebojte se řešit i nepříjemné situace, zaručeně se vám uleví. Důležité je nepotlačovat a nehromadit v sobě stresory.

Nezapomínejte ani na sport. Pohyb je skvělým způsobem, jak si vyčistit hlavu a být připraven na těžké okamžiky života.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog