Jaký je nejlepší druh cvičení pro zpomalení stárnutí?

Chodíte do posilovny? Cvičíte doma? V obou případech to ale děláte z nějakého důvodu.

Jedním z nich může být udržet se cvičením mladý. Spousta lidí to tak má. To nás ale dovede k jedné otázce, která je jednou z nejčastějších:

"Jaké je nejlepší cvičení na zpomalení stárnutí?"

Na tuto otázku je jen jedna odpověď – HIIT!

Co je to HIIT a proč je tak účinný pro zpomalení stárnutí?

Abychom zjistili, co to je HIIT, musíme si tuto zkratku rozebrat na jednotlivá slova. HIIT znamená "vysokorychlostní intervalový trénink". Klíčovými prvky tohoto cvičení jsou vysoká intenzita a intervaly.

Tato forma cvičení zahrnuje intervaly intenzivního a volnějšího tréninku, které střídají.

Pro příklad si můžeme uvést situaci při běhání. Sprinty byste střídali s volnou chůzí.

Většina z nás vydrží sprintovat asi jen minutu a postupem času se člověk unaví. Dokonce ani vysoce trénovaní sportovci nemohou sprintovat moc dlouho.

Střídání umožňuje sportovci strávit nějaký čas v anearobním (sprintujícím) stavu. Je to podobné jako byste zvedali činky a dělali si přestávky mezi jednotlivými sadami.

Poukažme si ale na to, proč je tento anearobní stav dobrý a jaký je tedy vztah k nejlepšímu cvičení na zpomalení stárnutí.

Být v anearobním stavu znamená, že se vaše tělo pohybuje v systému glykogen-kyselina mléčná nebo také ATP-CP systému.

Jinými slovy, tělo v anaerobním stavu nejprve využije během prvních sekund energii, která je uložena kolem těla v podobě tuku a následně začne čerpat energii, která je uložena uvnitř svalových buněk.

Existují dva typy energie, které jsou dobře dostupné. ATP (adenosintrifosfát – nejčistší forma energie) a glykogen.

Tělo v tomto cvičení začne tím, že využije během pár vteřin ATP a následně se přesune na systém glykogenové kyseliny mléčné. Tuto energii ale velmi rychle spálíte a svaly vás začnou bolet.

V tuto chvíli je potřeba zpomalit, jste na prahové hodnotě této energie.

Existuje ale mnoho dalších výhod tohoto cvičení. Tato forma způsobí například velký úbytek kalorií. Je skvělá také pro zlepšování naší schopnosti sprintovat.

Co je ale nejdůležitější?

HIIT přiměje mitochondrie k větší práci. Mitochondrie jsou zdroje energie, které se nacházejí uvnitř buněk a pomáhají nám využívat ATP.

Čím více mitochondrií máte, tím lépe budete využívat energii a budete se i lépe cítit.

Jeden z mnoha výzkumů ukazuje, že děti mají mnohem více mitochondrií než starší lidé. To je důvodem, proč děti vypadají, že mají doslova nekonečnou energii a starším lidem dělá často problém vstát z postele.

HIIT je nejlepší způsob, jak se cítit mladší!

Souvislost mezi mitochondriemi a buněčným zdravím

 

Existuje souvislost mezi mitochondriemi a zdravím našich buněk.

Zatímco potřebujeme spálit energii, abychom podpořili každodenní činnost, je důležité si uvědomit, že se vytváří i vedlejší produkty – včetně volných radikálů.

Jinými slovy se jedná o proces, který nám umožnuje pohybovat se, přemýšlet a zůstat aktivní, také přispívá k našemu stárnutí vytvářením škodlivých látek v našem těle, které způsobují vrásky.

V horším případě může dojít k poškození buněk, které vede k vážným onemocněním.

Mitochondrie dokáží tento proces zpomalit a předcházet celkovému poklesu s vašim věkem. Vaše tělo zůstane energeticky účinnější.

A co ještě?

Mitochondrie máme i v našich buňkách v mozku. Díky tomu můžeme zvýšit i IQ! Dokonalá forma cvičení, že?

Poslední nejnovější výzkum ukazuje nejlepší cvičení proti zpomalení stárnutí

Je vědecky prokázáno, že HIIT je nejlepším cvičením na zpomalení stárnutí.

Klinika Mayo provedla studii, která hledala formy cvičení a jejich výhody pro účastníky několika věkových skupin v průběhu tří měsíců.

Bylo zjištěno, že HIIT je schopen účinně zvýšit citlivost na inzulín, mitochondriální funkci, tělesnou hmotnost, VO2 max, kostní hustotu a dokonce i obsah bílkovin ve svalech.

Všechny tyto účinky byly mnohem vyšší ve skupině, která se zabývala HIIT cvičením.

HIIT má velkou výhodu i v tom, že nebudeme jen vypadat mladší a cítit se energičtěji, ale budeme předcházet i tvorbě nemocí.

Budete mít silnější kosti, čímž předcházíte zlomeninám a budete také lépe vycházet schody.

Budete silnější a vitálnější!

Závěr:

Pokud máte zájem vypadat mladší, odhoďte krémy proti vráskám a navštivte posilovnu! HIIT cvičení vám dodá energii a mladistvý vzhled.

Toto cvičení můžete kdykoliv vyzkoušet, nezabere vám hodně času a můžete na sobě pozorovat v dlouhodobějším horizontu příznivé změny.

Tak co, jdeme na to?

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog