Mužská inkontinence aneb jak zatočit s únikem moči

Na úvod začneme menší statistikou. Inkontinence je po problémech s prostatou čím dál více se rozšiřující problém trápící muže.

Inkontinence je problém, jak z hlediska hygieny, tak je i velkým společenským problémem a spíše nepříjemností.

Inkontinence znamená samovolné odtékání či odkapávání moči.

Proč trpí muži inkontinencí? Důvodů je hned několik.

Může se jednat o problém po jiném chirurgickém zákroku jako je například odstranění prostaty nebo hyperaktivní močový měchýř. U inkontinence hraje důležitou roli i zvětšená prostata.

Inkontinence může být způsobena vrozenými nebo získanými nemocemi.

Samovolný únik moči může být způsoben i poškozením míchy (roztroušená skleróza nebo trauma).

Tato nemoc postihuje převážně muže nad 65 lety věku. Postihuje především muže, kteří nejsou fyzicky aktivní.

Nemusíte ale zůstávat pesimističtí. Našli jsme pro vás 12 tipů a rad, jak s nepříjemnou inkontinencí zatočit.

1. Denně cvičte pánevní dno

Efektivním způsobem, jak snížit samovolný únik moči, je cvičení pánevního dna.

Určitě se nejprve poraďte s odborníkem, cvičení je účinné, ale potřebuje správnost prováděných cviků.

Cvičení přinese první známky zlepšení až po delší době. Obvykle to může být doba 3 měsíců pečlivého každodenního cvičení.

2. Přestaňte kouřit

Pokud kouříte, můžete se velmi lehce dostat do ohrožení inkontinencí. Kašel, který při kouření vzniká, vytváří napětí na svaly pánevního dna.

O možnostech omezení a postupného vysazení kouření se můžete poradit se svým lékařem, dobré rady vám dá i lékárník.

3. Zabývejte se správným cvičením

Cvičení, cvičení a cvičení. Opět je tady.

Cvičení vytvářející velký nárazový tlak na svaly pánevního dna, může zvýšit samovolný únik moči.

Chcete posílit pánevní dno? Zaměňte cvičení jógy a aerobiku za pilates.

Pilates je jemný způsob protahování jádrových svalů a stal se velmi oblíbeným způsobem pro léčbu stresové inkontinence.

4. Vyhněte se náročnému zvedání

Zdvihání způsobuje namáhání svalů pánevního dna, tudíž se vyhněte zvedání těžkých věcí vždy, když to jde.

Potřebujete zvednou děti nebo nákupní tašku? Posilněte před a během zvedání svaly pánevního dna.

5. Snižte tělesnou hmotnost

Nadváha může způsobit zeslabení svalů pánevního dna a může způsobit inkontinenci kvůli tlaku tukových tkání na močovém měchýři.

Příznaky se mohou zlepšit nebo úplně zmizet, pokud začnete hubnout.

Ke zjištění správné váhy můžete využít kalkulačku na internetu, která vypočítá BMI (index tělesné hmotnosti).

6. Řešte zácpu ihned

Přemáhání nejít na záchod, pokud potřebujete, není vůbec zdravé. Toto přemáhání vytváří tlak na svaly pánevního dna a zhoršuje samovolný únik moči.

Nikdy neodkládejte nutkání jít na záchod.

Pokud trpíte zácpou, začněte jíst více vlákniny a využívejte různá cvičení. Důležité je změnit i způsob sezení.

7. Omezte kofein

Kofein dráždí močový měchýř a může zhoršit inkontinenci.

Káva je v tomto ohledu nejhorší. Máte dvě možnosti. Přestaňte pít kávu úplně nebo přejděte na bezkofeinovou variantu.

Šumivé nápoje, zelený čaj, energetické nápoje a horká čokoláda rovněž obsahují kofein.

Doporučujeme zaměnit tyto nápoje za vodu a bylinné či ovocné čaje.

8. Omezte pití alkoholických nápojů

Alkohol je močopudný a nutí vás častěji močit.

Omezení nebo dokonce úplné vynechání alkoholických nápojů pomůže při inkontinenci.

9. Pijte hodně vody

Pravidelný pitný režim je klíčový. Vypijte 6-8 sklenic vody denně.

Mnoho lidí s inkontinencí se pití vody vyhýbá, protože se domnívají, že si způsobí ještě větší problémy.

Ale je to naopak.

Omezení příjmu tekutin činí inkontinenci horší, jelikož snižuje kapacitu močového měchýře.

Příliš málo tekutin může způsobit zácpu nebo ji zhoršit.

10. Jezte správné potraviny

V rámci svého jídelníčku byste se měli vyhnout kořeněným jídlům a citrusovým plodům.

Obě potraviny dráždí močový měchýř a způsobují další příznaky inkontinence.

11. Dávejte si pozor na vedlejší účinky léků

Ujistěte se, že váš lékař ví vše o vašich lécích a doplňcích stravy, které užíváte.

Některé z nich mohou způsobit nebo zhoršit inkontinenci. Některá antidepresiva, sedativa, diuretika, ale i léky proti chladu a alergii mohou způsobit problémy.

12. Plánujte dopředu

Řada mužů trpících inkontinencí se dostává pod stres, pokud musí cestovat.

Ulehčete vašemu stresu tím, že budete dobře připraveni. Pokud jedete na výlet dobře si zmapujte trasu a najděte vhodná místa, kde si můžete v pravidelných intervalech odskočit.

Když budete vědět, že máte plán, budete více v klidu.

Závěr:

Samovolný únik moči není nic příjemného.

Několik rad a tipů jsme pro vás v tomto článku našli.

Důležité je být co nejdelší dobu bez stresu, hodně si takto pomůžete. Pokud by nic nefungovalo a problémy by přetrvávaly, navštivte svého lékaře a konzultujte s ním další možnosti řešení.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog