Mužský pohlavní hormon. Co o něm musíte vědět?

Nejzásadnější mužský pohlavní hormon je testosteron. Testosteron je pro každého muže klíčový pro správnou funkci celého reprodukčního systému organismu, ale hraje zásadní roli i v dalších oblastech života.

V posledních letech se bohužel muži setkávají s výrazným úbytkem testosteronu. Testosteron obvykle začíná klesat kolem třicátého roku života.

Každý rok se jeho hladina snižuje zhruba o 1 %. Ale bohužel se pokles testosteronu čím dál více projevuje i u mladších mužů. Na vině může být hned celá řada faktorů, počínaje špatným životním stylem nebo nesprávným jídelníčkem a stresem.

Nízká hladina testosteronu ovlivňuje nejen tělesné funkce muže, mezi které patří erekce a plodnost, ale rovněž psychické funkce. Nízká hladina testosteronu se dá řešit.

Testosteron se řadí mezi steroidní hormony ze skupiny androgenů. Testosteron vzniká v pohlavních žlázách (varlatech) a v buňkách nadledvin.

Testosteron hraje zásadní roli při tvorbě spermií. V pubertě má testosteron za úkol vyvíjet pohlavní rysy mužů – růst chlupů, růst svalové hmoty nebo tvorbu hrubého hlasu. Testosteron u mužů ovlivňuje spalování tuku v podpaží, buduje svalovou hmotu, podporuje sílu kostí a zdraví srdce.

A jak jsme se zmínili, má vliv na psychiku muže. Podporuje libido, sexuální výkonnost a co jste možná nevěděli, tak i touhu po úspěchu.

Jak poznáte, že můžete trpět na nízkou hladinu testosteronu?

Mohou se u vás projevit poruchy erekce, nízké libido, úbytek svalové hmoty, energie, množení tělesného tuku, oslabení paměti a koncentrace, podrážděnost, deprese, nadměrné pocení a návaly horka, spánková apnoe nebo nespavost či snížená schopnost oplodnění.

Hladinu testosteronu si můžete nechat změřit u lékaře. V rámci vyhodnocení testu se ale musí vzít v potaz mnohem více než jen samotná hladina testosteronu. V některých případech by byla testosteronová léčba zbytečná.

Je potřeba započítat BMI. Při nadváze nebo obezitě obvykle dochází k poklesu testosteronu. Ve chvíli, kdy se podaří upravit tělesnou hmotnost, spraví se i hladina testosteronu. Stejně tak se uvažuje o hodnotách FSH a LH. Jedná se o hormony pohlavní žlázy.

Podle nich lze určit, kde je problém. Problém může být ve varlatech, podmozkové žláze nebo se nemusí o problém ani jednat.

Obdobně je důležitý i váš stav z hlediska pociťování potíží, změny tělesné stavby, ochlupení nebo funkčních změn. Obtíže pak podle vyhodnocení řeší urolog nebo endokrinolog.

Nízká hladina testosteronu se dá upravit i za pomocí správného jídelníčku. Do jídelníčku zahrňte stravu bohatou na zinek, draslík a hořčík. Dále omezte alkohol a rozviňte fyzickou aktivitu, která napomáhá zlepšit kondici.

Pro správnou hladinu testosteronu musíte dostatečně dlouho a kvalitně spát. Ve spánku se produkují zdravé pohlavní hormony. Jestliže spíte málo, zvýší se produkce stresového hormonu a sníží se produkce testosteronu.

Které potraviny byste měli pro zvýšení testosteronu do jídelníčku zařadit? Na přehled se můžete podívat ZDE

Závěr:

Testosteron ovlivňuje u mužů celou řadu tělesných funkcí. Je tedy důležité si správnou hladinu testosteronu, a to hlavně v pozdějším věku, udržet.

Nemusíte nutně chodit na injekce nebo využívat tablety, někdy postačí vyvážený jídelníček bohatý na potraviny zvyšující testosteron přirozeně.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog