Nesporný přínos otužování a jak se správně otužovat?

Slyšeli jste, že otužilci nebývají nikdy nemocní? Říkal vám někdo, že jediná forma otužování je koupel ve studené (ne-li promrzlé) řece či přehradě?

Řada informací jsou mýty a nezakládají se úplně na pravdě.

Otužování přináší nesporné výhody pro naše zdraví, ale rozhodně nedokáže zabránit tomu, abyste nikdy neonemocněli.

Oproti okolí, ale otužilí lidé trpí nemocemi méně, okolní bakterie na ně nemají moc velký účinek.

Pokud dojde k onemocnění, průběh nemoci je u otužilých lidí mnohem mírnější a nemoc rychleji odezní.

Otužování je starý a účinný způsob posilování imunitního systému.

Proč bychom se měli otužovat?

Tento proces je dobrým bojovníkem proti bolestem zad, vysokému krevnímu tlaku či alergiím.

Vedle toho, že slouží jako dobrá forma prevence proti nachlazení, chřipce a angíně, působí otužování pozitivně i na lidskou psychiku.

Říkáte si – hurá valím pod ledovou sprchu nebo ještě lépe napustím si ledovou vanu!

Pozor, to by byla největší chyba!

Jaké platí zásady pro otužování a jak správně začít?

Odhodlání mám – šup do promrzlé řeky či přehrady! To by byla velká chyba, tělo je potřeba na chlad pomalu navyknout.

Bude delší dobu trvat, než si budete moci zaplavat v promrzlé řece, podobně jak to vidíte v televizních reportážích o Vánocích.

Dobrým začátkem může být omývání se vlažným hadrem či žínkou. Pokud byste se hned postavili pod ledový proud vody, mohli byste velmi lehce nachladnout a onemocnět.

Tělo je potřeba na chlad připravit.

Dalším krokem je polévání se studenou vodou, ne však déle, jak 1–2 minuty! Posledním krokem je sprchování se ledovou vodou.

Sprchování ledovou vodou u začátečníků by nemělo překročit dobu 2 minut.

Proč si nemůžete napustit ledovou vanu a lehnout si do ní?

Je to jednoduché. Vana neposkytuje velký prostor a nemůžete se v ní dobře hýbat.

Doporučuje se také sprchování od nohou směrem nahoru. Nikdy nezačínejte poléváním hlavy.

Otužování je dlouhodobý proces, ale po poctivém dodržováním na sobě první pozitivní účinky poznáte již po měsíci. U otužování platí jediné heslo – vytrvalost!

Dobrým tipem, jak začít s otužováním je i koupání se v přírodě během léta, kdy nejsou nejteplejší dny a venku je chladno. Důležité ale je po tomto koupání vysušení a zahřátí těla.


K otužování nepotřebujete nic speciálního. Vystačíte si s obyčejnou domácí sprchou.

Jaké ale ještě existují způsoby otužování mimo ledové sprchování?

Už jste někdy slyšeli o praktice zvané Wim Hof Method?

WIM HOF METHOD

Mnoho lidí zapomíná na jednu skutečnost – na svou vnitřní sílu.

Jedná se o schopnost našeho těla přizpůsobit se extrémním teplotám a přizpůsobit se přirozenému prostředí, ve kterém žijeme.

Skutečnost, že nosíme teplé oblečení a regulujeme teplotu doma i v zaměstnání, nás připravila o mechanismus přirozené stimulace těla.

Dobrou zprávou je, že vnitřní sílu můžete snadno znovu obnovit. Pomáhá nám k tomu metoda Wim Hof.

Metoda Wim Hof je založena na třech základních pilířích:

1. Terapie chladem

Správné vystavení těla chladu přinese celou řadu přínosů. Snižují se záněty, postupně ztrácíte i tělesný tuk.

To vše usnadňuje zesílení imunitního systému, vede k urovnání správné hladiny hormonů, zlepšuje se kvalita spánku a produkuje se endorfin.

Endorfiny jsou chemické látky v těle přirozeně zvyšující dobrou náladu.

2. Dýchání

Druhým nepostradatelným pilířem této metody je dýchání.

Dýchání je proces, bez kterého nemůžeme žít. Často ale zapomínáme na jeho velký přínos.

Dýchání podle Wim Hofovy metody zvyšuje energii, snižuje hladinu stresu a zlepšuje imunitní systém.

Jak u této metody správně dýchat? Jak na dechová cvičení?

Dechové cvičení podle Win Hofovy metody neprovádějte, pokud jste za volantem nebo plavete ve vodě. Chvilková nevolnost nebo ztráta rovnováhy by mohla být v těchto případech fatální.

3. Závazek

Třetí pilíř je základem pro oba předchozí. Vědomé dýchání vyžaduje trpělivost a odhodlání, abychom jej správně prováděli.

Musíte zvládnout své tělo, naslouchat mu a následně i zvládnout svou mysl.

Jak provádět správně dechová cvičení podle Wim Hofovy metody?

Dechové cvičení se skládá z celkem 3 kroků, které se opakují v sériích, a to následovně:

Krok 1 – Dýchání

Je potřeba zhluboka se nadechovat, tak, abyste co nejvíce zvýšili respirační povrch plic.

Nejprve se nadechujte do spodní části plic, následuje hrudník, a nakonec pod klíční kosti.

Celý proces dýchání by měl být co nejplynulejší. Výdechy by měly být volné a nenásilné, někomu by mohly dokonce připadat jen částečné.

Po výdechu nezadržujte dech. Nechte dech vyjít pouze uvolněním hrudi a bránice.

Udržuj stejný rytmus nádechů a výdechů.

Počet takovýchto nádechů a výdechů je pro každého rozdílný, ale pohybuje se zhruba kolem 30ti. Je potřeba poznat, kdy máte dost. Tento stav poznáte, že se vám začne točit hlava, jemně brnět a mravenčit v končetinách.

Krok 2 – Zadržení dechu

Zadržení dechu slouží jako spouštěč poplachové reakce organismu a jakýsi reset pro nervový systém.

Jak správně provést zadržení dechu?

Po nasycovací fázi vydechněte a zadržte dech. Vydechněte jen tolik vzduchu, abyste vyrovnali tlak v plicích s okolním tlakem vzduchu.

Zadržujte dech tak dlouho, jak vám je příjemné. Zaměřte pozornost na vaše tělo.

Krok 3 – opakování předešlých dvou kroků

Celý cyklus opakujte minimálně čtyřikrát. Doporučená denní dávka jsou 4 cykly, tedy jedno cvičení.

Běhání a chození na boso

Dalším zajímavým způsobem otužování je chození či běhání naboso.

Jak jsme si uvedli v tomto článku výše, plavání či sprchování ledovou vodou, přináší pozitivní účinky na lidské tělo. Zpočátku to nemusí být vůbec příjemné, ale postupným tréninkem se to dá zvládnout.

Podobné to je i u bosého běhání či chůze.

Není vůbec špatné se v zimě zout a projít se po pořádné vrstvě sněhu. Ale dá se to zvládnout?

Lidské tělo na tento chlad reaguje a snaží se pokrýt tepelné ztráty.

Bez tréninku nezůstávejte ve sněhu moc dlouho.

Ve sněhu bude tělo nejprve reagovat zvýšením krevního oběhu do prochlazených míst. Ale netrénované tělo po chvíli bude situaci řešit naopak snížením krevního oběhu do chladných míst a může lehce dojít k prochlazení či omrzlinám.

Jste bosými nohami ve sněhu?

Určitě se hýbejte, procházejte se, nesmíte zůstat stát na jednom místě. Pohybem dochází ke kratšímu doteku nohy se sněhem a tepelné ztráty nebudou tak velké.

Určitě začínejte postupně a v kratších časových intervalech

Závěr:

Otužování může být nezbytnou součástí vašeho života. Začít s ním, ale musíte pozvolna a postupně si na chlad zvyknete.

Zahrnuje celou řadu zdravotních přínosů. Můžete vyhrát nad obdobím plným nachlazení, chřipek a nemocí.

Jedná se o postup, jenž můžete začít praktikovat už od dnešního dne. Tak na co čekat?

Hurá na to.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog