Selen a jeho účinky na náš organismus

Existují prvky působící pozitivně na lidský organismus bez toho, aby se o nich moc mluvilo. Mezi jeden takový řadíme selen.

Selen patří mezi velmi účinné antioxidanty. Lidské tělo sice potřebuje selen jen ve stopovém množství, ale i tak hraje významnou roli. Selen je esenciální živina. Lidské tělo si jej nedokáže samo vyrobit a musí jej čerpat z potravy.

Jedním z nejlepších zdrojů selenu je maso. Příjem selenu z masa byste ale měli vyvažovat i rostlinnou stravou, ve které se selen rovněž nachází.

Bezproblémové fungování štítné žlázy a metabolismu. Za tyto procesy je částečně zodpovědný také selen.

Velkou hrozbou pro náš organismus je oxidační stres.

Oxidační stres způsobuje onemocnění srdce, cév a vznik rakoviny. Můžeme si za něj v řadě případů sami. Vznik volných radikálů vedoucích ke vzniku oxidačního stresu podporuje kouření, konzumace alkoholu a nadměrný stres.

Selen zde plní klíčovou roli. Selen zmírňuje oxidační stres v organismu pomocí likvidace volných radikálů. Obecně všechny antioxidanty pomáhají zneutralizovat volné radikály v organismu.

Selen jako bojovník proti zhoršování duševního zdraví

Dnešní tisk a odborné magazíny čím dál více píšou o nebezpečí onemocnění Alzheimerovou chorobou. Nebezpečí je zvýšené především u starších lidí a čísla jsou poměrně hrozivá.

V Mladé Frontě vyšel nedávno článek popisující zvyšující se podíl populace postižené touto chorobou. Odborníci bijí na poplach – v budoucnu bude procento nemocných ještě vyšší!

Alzheimerova choroba způsobuje ztrátu paměti, ovlivňuje myšlení a zhoršuje kognitivní funkce člověka.

Na této chorobě se podílí i již zmíněný oxidační stres. Vedle onemocnění Alzheimerovou chorobou se zvyšuje riziko onemocnění Parkinsonovou chorobou nebo roztroušenou sklerózou.

Z několika studií vyplynulo, že osoby s nízkou hladinou selenu v krvi, trpí Alzheimerovou chorobu.

Jak bojovat proti těmto zákeřným chorobám? Řešením může být konzumace potravin a doplňků s obsahem selenu. Dobrým tipem je „středomořská dieta“ obsahující plody moře nebo ořechy.

Selen zvyšuje hladinu testosteronu v těle

V minulosti se provádělo několik studií zaměřených na hladinu selenu v organismu ve vztahu k hladině testosteronu.

Byl učiněn závěr, že selen pomáhá zvyšovat hladinu testosteronu. Selen vedle zvýšení testosteronu zlepšuje mužskou plodnost, a to především u mužů s předchozím nedostatkem tohoto minerálu.

Pozitivní účinky se nemusí nijak výrazně projevit, pokud máte hladinu selenu v normě a dlouhodobě přijímáte jeho dostatečné množství.

Dávejte si pozor na předávkování. Předávkování selenem může způsobit nežádoucí účinky. Vždy dodržujte přesné dávkování.

Předávkování selenem se může projevovat únavou, průjmy, „kovovou“ příchutí v ústech, výkyvy nálad nebo vypadáváním vlasů.

Víte, co jsou selenoproteiny a jaký mají význam? Značný!

Jedná se o rodinu proteinů obsahujících selen ve formě aminokyselin. Selen je klíčová látka pro tvorbu selenoproteinů v organismu.

Selenoproteiny jsou zapojené do metabolismu štítné žlázy, obrany antioxidantů, produkce spermií, správné funkce svalů a reakce imunitního systému na očkování.

Selen ochraňuje organismus před kardiovaskulárními chorobami

Věděli jste, že nízká hladina selenu zvyšuje riziko onemocnění hlavních tepen srdce?

Selen snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění zmírňováním zánětu a oxidačního stresu v organismu. Oxidační stres je nebezpečný z důvodu podílení se na vzniku aterosklerózy. Ta způsobuje zúžení a ucpávání cév, včetně zhoršení zásobování tkání kyslíkem.

Následkem aterosklerózy je mozková mrtvice nebo infarkt myokardu.

Konzumací potravin obsahujících selen výrazně předejdete i těmto nebezpečným onemocněním.

Kde selen hledat?

Selen je ve větším množství obsažen v para ořechách, slunečnicových semínkách, tuňáku, kuřeti, kuřecích prsech či vejci. Dobrým zdrojem je také česnek, čočka, hrách, lesní houby, vepřové maso a ryby. Může se jednat o více druhů ryb, včetně marinovaných, uzených, sladkovodních či mořských.

Závěr:

Jak se ukazuje, není důležité konzumovat jen vitamíny a minerály veřejně známé, velkou službu tělu prokazují i upozadění bojovníci. Bez nich by lidský organismus trpěl na řadu nemocí. Pokud jste selen a jeho účinky neznali, ukázali jsme vám možnost, jak být zase o něco zdravější.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog