Únavový syndrom a muži v ČR

Jste unavení, vystresovaní a nemáte dostatek energie? Občas se vám může stát, že si v produktivním věku sáhnete až za hranu svých možností.

Může se to stát v práci nebo doma. Naberete si toho na svá bedra příliš mnoho a jednoduše se to dlouhodobě nedá zvládnout.

Dávejte si pozor na častou únavu. Může se jednat o varovný signál před blížící se chorobou.

Zapříčinil únavu jen nedostatek spánku nebo náročná fyzická či psychická aktivita? Pokud se dobře vyspíte, vše odezní. Dobré je také zahájit správnou životosprávu. Jak ale poznáte příznak vážné choroby?

Příznak vážné choroby můžete poznat podle toho, že únava neodezní ani po pořádném odpočinku. Pokud trvá únava dlouhodobě, neměli byste nic podceňovat. Pro jistotu byste měli vyhledat svého lékaře a probrat s ním vaše neduhy.

Co všechno může znamenat dlouhodobá únava?

Dlouhodobá únava není nic, nad čím byste měli mávnout rukou. Může se jednat o příznak chronického stresu, deprese, cukrovky, spánkové apnoe, porušené frekvence štítné žlázy či vám takto může začínat roztroušená skleróza, popřípadě chronický únavový syndrom.

Čím se únavový syndrom vyznačuje? Podívejme se na tuto nemoc zblízka.

Chronický únavový syndrom

Únava potká každého z nás. Organismus takto reaguje zcela přirozeně na velkou zátěž, ať už z fyzické či psychické strany. Na druhou stranu ale může být únava projev některé z blížících se nemocí.

U únavy hraje klíčovou roli civilizační faktor. Jde především o stres. Stres je v dnešní době téměř na každém kroku. Stres na sebe vyvíjíme, pokud od sebe čekáme, že zvládneme zcela vše. Bereme si toho na sebe hodně v práci, domácnosti a také z hlediska finančního zabezpečení rodiny (ZDE najdete přírodní adaptogeny, které snižují stres).

Aby se jednalo o chronický únavový syndrom, musí se vyskytovat silná únava minimálně 6 měsíců. Tímto syndromem trpí jen 2-3 % populace.

Typickými příznaky únavového syndromu jsou bolesti v krku, zvýšená citlivost v místních uzlinách, bolest svalů nebo kloubů hlavy, poruchy spánku, světloplachost, zapomnětlivost, neklid, úzkost a další neuropsychické změny.

Jak už vyplývá z řádků výše, mezi rizikové faktory patří především neschopnost relaxovat, stres a přepětí organismu.

S prevencí to je poměrně těžké a lehké zároveň. Měli byste si najít vhodného koníčka, díky kterému budete relaxovat a oprostíte se od každodenních povinností a starostí.

Vedle koníčků a relaxace, byste měli udržovat dobré vztahy v rodině, na pracovišti a mezi kamarády. Právě problémy z těchto oblastí jsou často spouštěčem onemocnění. Někdy to není jednoduché, ale minimálně byste se měli o tento stav pokusit.

Jak se z únavového syndromu vyléčit?

Z chronického únavového syndromu se můžete dostat sami. Pokud se to ale nepodaří, navštivte odborníka. Chronický únavový syndrom může být nebezpečný.

Nejvhodnějším typem léčby je psychoterapie, může být individuální nebo skupinová. Pomoci může i meditace, hypnóza či muzikoterapie.

Tím, že může být únavový syndrom způsoben i nedostatkem spánku, dbejte na dostatečný spánek a správný harmonogram činností. Musíte realizovat jen věci, které zvládnete. Neberte si toho na sebe moc.

Závěr:

Únavový syndrom není vůbec jednoduché vyléčit. Je potřeba najít příčiny nemoci. A podle nich zvolit správnou léčbu. Vždy se zamyslete, případně proberte s lékařem, co by mohlo být příčinou onemocnění. Pokud víte, že je toho na vás doma či v práci moc, může být příčina tam.

Příčina se může ale ukrývat i ve stresu a v problémech ve vztahu. V některých případech za chronický únavový syndrom mohou viry, infekce a někdy dokonce hraje roli i dědičnost.

Klíčové je ale dostatečně odpočívat. Dostatečná regenerace a relax dokáži zázraky. Vezměte svou manželku či přítelkyni do lázní, na výlet nebo jen na víno. Odpočinete si, a ještě posílíte vztahy.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog