Vliv látky lykopen na testosteron

Lykopen je rostlinný pigment, jehož zdrojem jsou potraviny jako rajčata, grapefruity nebo meloun.

Prospěšný je lykopen tím, že je to antioxidační sloučenina pomáhající bojovat proti volným radikálům buněk v těle a přispívá ke snížení rizika některých onemocnění.

Lykopen patří do rodiny karotenoidů, což je skupina příbuzných vitamínu A. Konzumace stravy bohaté na potraviny obsahující lykopen je spojena také se sníženým rizikem rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění a očních poruch souvisejících s věkem.

Potraviny s vysokým obsahem lykopenu mají také vysoký obsah vitamínu C, folátu a draslíku.

Nejlepší cestou je dostat lykopen do těla z přírodních potravin než z tablet. Ošidili byste se o další živiny.

Lykopen podporuje morfologii spermií

Lykopen je pro tělo prospěšný také z pohledu snížení rizika rakoviny prostaty.

Silný antioxidant lykopen pomáhá chránit volné radikály a má prokazatelný efekt na morfologii spermií.

Nejlépe se lykopen uvolňuje a je rychleji absorbován do těla během vysokých teplot. Látka lykopen se v těle hromadí především ve varlatech, nadledvinkách a prostatě. Často ji využívají muži středního a vyššího věku v rámci péče o prostatu.

Na druhou stranu, ale dávejte na velké množství lykopenu pozor, může nárazově snížit hladinu testosteronu.

Ve kterých potravinách je obsaženo nejvíce lykopenu? Našli jsme pro vás 5 nejlepších potravin, ze kterých můžete lykopen získat.

1. Špagetová omáčka

Obecně jsou čerstvé potraviny vhodné pro vaše zdraví. Pokud ale jde o lykopen, nejlépe se získává ze zpracovaných nebo vařených rajčat.

Špagetová omáčka nebo jakákoliv jiná červená omáčka z rajčat, je bohatá na lykopen a další vitamíny a minerály.

Zkuste si špagetovou omáčku vyrobit sami nebo hledejte v obchodě pouze omáčky vyrobené ze zdravých surovin.

2. Rajčatový džus

Dalším vynikajícím způsobem, jak dostat lykopen do organismu, je pít rajčatovou šťávu.

Doporučujeme jeden šálek rajčatové šťávy denně. Do těla dostanete lykopen, navíc obsahuje nízký počet kalorií a má dostatek vitamínu A a vitamínu C.

3. Velký plátek melounu

Další vhodným způsobem, jak získat lykopen, je vzít meloun a nakrájet ho na několik kusů. Meloun je také vynikajícím zdrojem draslíku, vitamínu C a vitamínu A.

Meloun má navíc nízký obsah kalorií. Meloun můžete jíst samotný nebo z něj připravte zdravý salát.

4. Salsa

Jíte salsu? Pokud ano, využíváte dobrý zdroj lykopenu. Salsu můžete využít jako dip nebo jako omáčku.

Vytvořte si vlastní salsu nebo hledejte v obchodě, ale opět si hlídejte správné složení.

Salsa je velmi všestranná, můžete ji jíst s pečenými tortilla chipsy, ale také je velmi chutná s vejci či na bramborách.

5. Růžový grapefruit nebo džus z růžového grapefruitu

Růžový grapefruit sice nemá tak velký obsah lykopenu jako ostatní potraviny, ale stále se jedná o velmi dobrý zdroj této látky.

Tento druh grapefruitu má nízký obsah kalorií a je chutným zdrojem vitamínů A a C.

Grapefruit nemusíte pouze jíst, ale růžový grapefruit doporučujeme i ve formě džusu.

Závěr:

Potraviny obsahující lykopen jsou tělu prospěšné.

Ať už jsou výše uvedené potraviny prospěšné především z hlediska obsahu lykopenu, anebo díky jiným vitamínům, které obsahují, vyplatí se je jíst.

Především v letním období vyzkoušejte osvěžující smoothie, džus nebo si jen tak dejte meloun.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog