5 jednoduchých triků ve stravování, které nakopnou vaše zdraví a podpoří spalování tuků

Po přečtení a aplikování tipů z dnešního článku můžete být zdravější než 90 % lidí kolem vás.

Většina z nás chce být zdravá a ve formě.

Díky tomu existuje nespočet rad a názorů jak zhubnout a být zdraví. Sami tuto problematiku studujeme již několik let a stálo nás to stovky hodin čtení vědeckých zpráv, knih a diskuzí s odborníky.

Za tu dobu jsme našli několik triků ve výživě, které vám dnes představíme. Všechny jsou jednoduché a můžete s nimi začít hned.

Jejich efekt na vaše zdraví však bude ohromující.

1) Omezte sacharidy pro snížení váhy

Na internetu najdete několik set jídelníčků a tipů jak zhubnout.

Měření kalorií, počítání sacharidů, vážení porcí. Zní to hezky, ale téměř nikdo podobné diety nedodrží. Problém je v jejich složitosti a komplexnosti.

Řešení je přitom jednoduché.

Pokud trpíte nadváhou a chcete ztratit tělesný tuk bez vlivu na vaše zdraví a imunitu, omezte sacharidy (rozuměj jednoduché cukry).

Vyřaďte ze svého jídelníčku pečivo, sladkosti, slazené limonády a většinu příloh (těstoviny, rýže, knedlíky atd.). Jezte kvalitní bílkoviny (maso, ořechy, vejce, ryby), zeleninu, ovoce a navyšte zdroj nasycených tuků.

Ano. Chybějící energetický příjem (díky vysazení sacharidů) navýšíte příjmem tuků.

A nemusíte se bát zvýšeného cholesterolu či srdečních chorob.

Tento mýtus je již dávno vyvrácen.

Dle posledních studií jsou právě jednoduché cukry strůjcem veškerého zla.

Například profesor David Haslam (prezident amerického národního fóra obezity) uvádí: „Jako doktor léčím pacienty každý den. Rychle jsem si uvědomil, že obecné rady pro veřejnost o nutnosti vyřadit tuky ze stravy a zaměřit se spíše na sacharidy, byly hluboce chybné“.

Další specialista z oboru kardiologie, Dr. Aseem Malhotra, má na nízkotučné diety podobný názor: „... jedná se o pravděpodobně největší chybu v dějinách moderní medicíny, způsobující nedozírné následky pro celou populaci“.

Chcete zhubnout a být zdraví? Vyřaďte ze svého jídelníčku co nejvíce sacharidů.

TIP: Pro lepší orientaci co jíst, hledejte v Google výrazy „ketogenní dieta“, „paleo dieta“ a „paleo recepty“.

2) Nepijte během jídla

Možná jste již slyšeli rady, že pít sklenice vody před, nebo během jídla je vhodné pro „zaplnění“ žaludku a tím pádem i menší příjem potravin.

Výsledkem by mělo být snížení váhy a zhubnutí.

Tak to ale není.

Pití tekutin během jídla zhoršuje zažívání potravin a vstřebávání živin.

Voda (a jiné tekutiny) během jídla ředí zásobu kyseliny chlorovodíkové. Tato látka je klíčová ke správnému rozložení jídla v žaludku.

Pro žaludek je optimální kyselost pH v rozmezí 1 až 2, což pomáhá rozkládat bílkoviny, stimulaci trávicích enzymů a lepší vstřebávání vitamínů. Když během jídla pijete, celý proces zažívání a trávení se zpomalí.

Pokud začnete tento tip aplikovat a nebudete pít minimálně půl hodiny před a po jídle, zlepší se vám zažívání, přijmete ze stravy více vitamínů a minerálů a omezíte nadýmání.

TIP: Pokud nejste schopní jídlo polykat bez zapití vody, zvolte malé množství tekutin a vždy si pouze „lokněte“ pro lepší polykání.

3) Ocet jako pomocník při spalování tuků

Pokud je vaším cílem pálení tuků, je důležité mít vysokou citlivost na inzulín.

Co to vůbec je citlivost na inzulín?

Je to proces těla a jeho reakce na inzulín produkovaný po jídle. Pokud je člověk citlivý na inzulín, stačí mu jeho malé množství k tomu, aby snížil glukózu v krvi.

Každá potravina, kterou sníte, stimuluje tvorbu inzulínu. Některé ovlivňují inzulín více a jiné méně. Například tuky mají na tvorbu inzulínu minimální efekt, kdežto téměř všechny formy sacharidů jeho hladinu zvýší.

Hladina inzulínu je spjata se spalováním tuku, protože při vyšší hladině dojde k zastavení odbourávání tuků.

Když je inzulín zvýšený, nemůžete hubnout.

Pro lepší odbourávání tuků by měla vaše hladina inzulínu být dlouhodobě nízká nebo po přijetí sacharidů rychle klesat. A k tomuto potřebujete vysokou citlivost na inzulín.

A tady přichází tajná zbraň v podobě kyseliny octové - octu.

Několik studií dokazuje efekt octu na zlepšení citlivosti na inzulín a lepší spalování tuků.

Například jedna japonská studie z roku 2009 ukazuje pozitivní vliv na tělesný tuk, BMI a obvod pasu při podávání pouze 15 ml octu denně u obézních lidí.

Stejný tým vědců provedl podobnou studii v roce 2010, kdy konzumace octu zvýšila energetický výdej. Ve všech studiích se podávalo pouze 15 ml octu, což odpovídá jedné polévkové lžíci.

Existuji také důkazy, že kyselina octová zvyšuje pocit sytosti, takže toho méně sníte.

TIP: Vyzkoušejte jablečný ocet. Ten má dostatečně velkou kyselost (5 %) a jedna polévková lžíce ve sklenici vody nechutná vůbec špatně.

4) Zázračné ovoce jménem Avokádo

Pro lepší zdraví vám doporučujeme jíst několik avokád každý týden.

Jedná se o jedno z nejzdravějších jídel světa.

Toto tropické ovoce je tučné, cca 24 g tuků na 100 g, ale jak už víme z předešlého bodu, tuky jsou zdraví prospěšné. A především ty přírodní.

Avokádo pomáhá snížit hladinu špatného cholesterolu v krvi a snižuje riziko srdečních chorob a mrtvice. Dále je bohaté na antioxidanty, vitamíny a minerály.

Mezi další výhody avokáda patří:

  • vysoký obsah hořčíku a draslíku,
  • je zdrojem vitamínů A, E, K, B a C,e zdrojem vlákniny (10 gramů na jeden kus avokáda),
  • zajišťuje lepší vstřebatelnost vitamínů rozpustných v tucích.

Výhodou avokáda je jeho neutrální chuť, která se dá upravit na mnoho sladkých i slaných způsobů.

5) Nebojte se ostrých jídel

Ostrá jídla, jako jsou chilli papričky, obsahují látku kapsaicin způsobující jejich pálivou chuť.

A právě kapsaicin má několik pozitivních vlastností na vaše zdraví.

  • Kapsaicin dokáže zrychlit váš metabolismus a podpořit spalování tuků.
  • Snižuje hladinu špatného cholesterolu v krvi a snižuje riziko srdečních infarktů a mrtvice.
  • Existuje několik studií prokazujících vliv kapsaicinu jako prevence rakoviny prostaty, plic, slinivky a žaludku (studie).
  • Zlepšuje hladinu krevního cukru a slouží jako prevence cukrovky.
  • Snižuje chuť na sladké a zvyšuje pocit plnosti po jídle.
  • Má vysoký obsah antioxidantů.

Nevýhodou chilli papriček je samozřejmě jejich pálivá chuť, která nemusí být mnoha lidem příjemná.

Vyřešit se to dá například úpravou chilli papriček ve formě omáček.

TIP: Pokud jste to s chilli papričkou přehnali, určitě se jí nesnažte zapít vodou. Nepomůže to. Kapsaicin je nerozpustný ve vodě. Nejlepší řešení je malá dávka alkoholu, či chleba s něčím tučným (např. slanina, či kousek másla).

Závěr

Všechny uvedené tipy jsou jednoduše aplikovatelné a jejich vliv na vaše zdraví bude znatelný.

Pokud vás zajímá další zbraň na neprůstřelnou imunitu, zlepšení zdraví a snížení stresu, přečtěte si náš článek o studené sprše zde: Proč začít se studenou sprchou ještě dnes?


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog