13 potravin, kvůli kterým nemůžete usnout

Na druhý den máte těžkou zkoušku, důležitou schůzku v práci nebo důležitý sportovní turnaj? Jednou z klíčových věcí je kvalitní spánek. Tělo si potřebuje po náročném dni odpočinout a nabrat síly.

Problém nastává ve chvíli, kdy se začnete převalovat ze strany na stranu a nemůžete usnout.

Jste zoufalí, unavení, ale tak potřebný spánek stále nepřichází. Problém můžete hledat v jídle zkonzumovaném těsně před tím, než jdete do postele.

Na světě se vyskytují potraviny, které jsou doslova ničiteli spánku.

V případě, že řešíte problém se spánkem, našli jsme pro vás 13 potravin, kvůli kterým nejspíš máte potíže s nespavostí. Poodhalíme také potraviny, které byste naopak měli jíst a se spánkem vám pomohou nebo jej minimálně nenaruší.

1. Čokoláda

Čokoláda obsahuje kofein. Nejvíce kofeinu je obsaženo v tmavé formě čokolády.

Kofein se nachází v kakaových luscích, které se využívají k její výrobě.

Pokud sníte čokoládu obsahující cukr, nabudíte na krátkou chvíli tělo, ale na druhou stranu vám tělo nepoděkuje, jelikož vyžaduje spánek.

2. Ostrá jídla

Milujete ostrá jídla? Mezi vaše oblíbené jídlo patří wasabi, ostrá mexická nebo indická kuchyně?

Pokud se chcete dobře vyspat, nejezte je před spaním.

Během spánku se proces trávení zpomaluje, a navíc musí tělo na trávení ostrých těžkých jídel vydat velké úsilí.

Některé články dokonce hovoří o skutečnosti, že pokud si dáte před spaním ostré jídlo, můžete mít s velkou pravděpodobností noční můry.

3. Káva

Káva slouží k tomu, abych zůstali vzhůru. Kávu pijeme v práci, ve škole, vždy kdy cítíme, že jsme unavení a potřebujeme fungovat.

Proč si tedy dávat kávu před spaním?

Pokud se chcete vyspat, určitě si kávu v žádné formě před spaním nedávejte. Kofein by vám zabránil ve spánku.

4. Alkoholické nápoje

Všimli jste si někdy, že pokud jste šli na večírek, vypili alkoholické nápoje a vrátili se domů, spali jste velmi rychle.

Na první pohled si tedy můžete říkat, proč tedy jsou alkoholické nápoje mezi potravinami zabraňující spánku?

Je to jednoduché. Pravděpodobně rychle usnete, ale budete se často probouzet. Časté probouzení nepřinese kvalitní spánek a tělo si dostatečně neodpočine.

5. Tučná jídla

Občas se nám může stát, že pokud sedíme večer u televize, dostaneme chuť na chipsy, pizzu či hamburger?

Chcete se dobře vyspat? Vyhněte se těmto potravinám.

Po tomto jídle můžete mít problémy se spánkem, a vaše tělo může začít špatně trávit. V této souvislosti může přijít i žaludeční nevolnost.

6. Červené maso

Mezi červené maso řadíme hovězí, skopové nebo vepřové maso. Dále mezi něj patří kachní maso, zvěřina či husí maso.

Tento druh masa je bohatý na bílkoviny. Před spaním bychom neměli toto maso jíst, jelikož si tělo během spánku nemusí nejlépe poradit s trávením proteinů.

7. Cereálie

Máte rádi cereálie? Pokud ano, před spaním si je můžete dát, jelikož kombinace obilovin s mlékem ke kvalitnímu spánku spíše pomůže.

Ale pozor!

Musíte si uvědomit jaké obiloviny před psaním jsou vhodné. Určitě se vyvarujte obilovinám obsahujícím cukr.

8. Ovoce a zelenina

Může vás to překvapit, ale ovoce a zelenina není vhodná před spaním.

Květák nebo brokolice sice obsahují protein, který reguluje spánek, podílí se na tvorbě serotoninu – hormonu podporujícího spánek, ale obsahují také vlákninu, jež je těžko stravitelná.

Vlákninu obsahují žampiony, zelí, celer či fazole.

Před spánkem raději zapomeňte na pomeranče a maliny, jelikož jsou náročné na trávení.

Nebezpečný je i celer obsahující diauretika, která přispívají k tomu, že se tělo bude často odvodňovat a budete muset často chodit na toaletu.

Pozor dejte i na třešně. Třešně způsobují potíže se zažíváním.

9. Voda

Na první pohled to nemusí vypadat jako problém, ale pokud trpíte pocitem žízně, neměli byste před spaním pít moc velké množství vody.

Velké množství tekutin zatěžuje ledviny a vylučovací systém. Během spánku se zpomaluje systém všech orgánů člověka.

10. Limonády

Sycené limonády nejsou před spaním vůbec dobrou volbou. Obsahují velké množství nezdravého cukru a kofein.

Největší problém limonád jsou cukry. Často je v nich až přehnané množství cukru. Některé limonády ale vedle cukru obsahují také kofein. Kofein zabraňuje ospalosti, blokuje účinky spánkových hormonů.

Při pravidelném pití limonád si můžete vytvořit poruchu spánku.

11. Těstoviny

Z hlediska spánku mohou být nebezpečné i těstoviny. Těstoviny obsahují řadu sacharidů a jsou náročné na trávení. Než usnete, bude to chvíli trvat.

Pokud si k těstovinám dáváte tradiční boloňskou omáčku, rajčata nebo sýr, promítnou se tyto kalorie také na vaší postavě.

Hladina cukru v organismu s velkým množstvím sacharidů stoupá a způsobí vám tak časté probouzení.

12. Zelený čaj

Pokud jste velkými fanoušky zeleného čaje, určitě byste neměli tento čaj pít před spaním. Zelený čaj výborně spaluje tuky, ale také obsahuje velké množství kofeinu.

Účinek je tedy podobný jako byste vypili před spaním silnější kávu.

Zelený čaj může způsobit vyšší tepovou frekvenci, pocity nervozity a celkovou úzkost.

13. Hranolky s kečupem

Velkou nevýhodou je mastnost hranolek, obsahují vysoký obsah tuku a trávení tak bude velmi náročné. Pokud si hranolky ještě namočíte do kečupu, ještě umocníte jejich nevhodnost vůči spánku.

Kečup je vyroben z rajčat, která jsou kyselá a může vás tak rychle začít pálit i žáha.

Tyto potraviny jsou doslova zabijáci vašeho spánku. Doporučujeme se jim vyvarovat a raději si najděte jiné, které vám spánek neovlivní nebo jej podpoří.

Doporučené potraviny

Mezi doporučené potraviny před spánkem můžeme zařadit mandle, kiwi, mastné ryby, krocana, vlašské ořechy či bílou rýži. Vyzkoušet můžete také tvaroh či banány.

Doporučujeme vypít heřmánkový čaj, mléko nebo mučenkový čaj.

Zapomenout nemůžeme ani na špenát, citrónový a chmelový čaj.

Závěr:

Potravin ovlivňujících náš spánek je hodně. Těchto několik tipů byste neměli určitě přehlížet. Jedná se o jídla, která vám mohou z hlediska spánku pořádně zatopit.

Obecně se ale držte i pravidla „všeho s mírou“. Před spaním se nepřecpávejte velkým množstvím jídla, těžkými potravinami a konzumací neúměrného množství vody, které vás bude nutit se budit.

Nad jídelníčkem a životním stylem vždy pečlivě přemýšlejte.


za tým PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.
Zpět na blog